"Alla har ramlat i vattnet vid något tillfälle"

På kanotskolan är det fullt med aktiviteter hela veckan. En riktig succé, menar ledaren Fredrik Decorte. – Det är fullt ös.

ANNONS
|

Det bästa för barnen tror ledaren är gemenskapen, och att lära sig paddla i sin enkelhet. Han har arbetat som ledare för kanotskolan i tre år, och innan dess varit hjälpledare.

– Barnen älskar att utforska också, åka lite på sightseeing och se nya platser, säger Fredrik Decorte från Trollhätte kanotklubb.

I år är de fem ledare, och tio barn mellan tio och femton år deltar under de fyra dagar som kanotskolan pågår. Barnen bär själva ner kanoterna till bryggan genom att bära en sida var. När de kommer ner till bryggan samarbetar de och sätter ner kanoten i vattnet, de springer sedan glatt upp och hämtar nästa.

ANNONS

Karin Isaksson ska i dag åka efter paddlarna i följebåt, och hjälpa till om något händer. Hon är en av årets ledare och har paddlat i hela sitt liv. Nio månader gammal satt hon i sin första kanot.

– Hela min familj har paddlat så länge jag minns, berättar hon.

På torsdagen är det den sista dagen på kanotskolan. Från bryggan sätter sig deltagarna ivrigt i kanoter som är både blå, orangea och vita. Målmedvetet paddlar de sedan ut i vattnet. De har olika typer av kanoter, både sådana som är till för vuxna och barn. Gemensamt för de alla är att de är stabila.

– Det blir ju extra stabilt eftersom de inte väger så mycket också, säger Karin Isaksson och ser på från land när en båt åker förbi kanoterna och skapar vågor i vattnet.

En utflykt till en ö väntar, där de ska grilla och leka lekar.

– Vi ska ha lite som en tipspromenad sen, fast svaren ska vi ta reda på först efter alla har svarat, säger Fredrik Decorte.

Han berättar vidare att en fråga kan lyda "Vem är stabilast i kanoten?" och ha tre namn som svarsalternativ. Svaret på frågan undersöks sedan när de tre som fanns som svarsalternativ tävlar om just vem som är stabilast, kanske genom att se vem som kan stå upp längst i sin kanot.

ANNONS

Under de fyra dagar som kanotskolan pågått har barnen lärt sig både paddelteknik, kompisupptagning och viss materialvård. Med kompisupptagning menas att hjälpa en kompis att komma upp i kanoten igen om den ramlat i vattnet. Det här går också att göra genom en eskimåsväng, då man själv tar sig upp i kanoten igen. Nästan alla har ramlat i någon gång, och bäst är det om de ramlar i tidigt, menar ledarna.

– Allt har ramlat i vid något tillfälle, och ofta är man rädd att ramla i från början. Men när man väl gjort det blir man markant mindre rädd, säger Fredrik Decorte.

Frida Blom är ett av barnen som deltar i kanotskolan. Hon var med redan förra året men säger att det är annorlunda i år.

– Det är olika aktiviteter i år, nu har vi fått åka med K2 och K4, säger Frida Blom.

En K2 är en kanot för två personer och en K4 är för fyra personer. Att paddla med dessa kräver mycket samarbete, alla i kanoten måste hålla samma takt.

– Majoriteten tyckte att det var jättekul med K2 och K4, de ville verkligen göra det igen. När vi kom upp undrade alla om de skulle få göra om det i dag också, berättar Karin Isaksson.

ANNONS

– Man måste verkligen hjälpas åt i en K2, och paddla tillsammans, säger Frida Blom.

Att paddla tillsammans tycker hon är det bästa med kanotskolan.

– Det och att vara med och busa.

ANNONS