Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/10
ANNONS ▼

De yngre dragspelarna intar scenen

Dragspelsfestival gör premiär i Vänersborg till helgen, men redan i tisdags startade lägret för ungdomar. – Intresset går i vågor, men just nu går det uppåt, säger läraren Stefan Wenerklang.

Karlsrogården ligger insvept i stillheten av förmiddagssolen, men går man runt hörnet från parkeringen så går det att urskilja bekanta toner som söker sig ut genom de öppna glasdörrarna på kursgårdens baksida.

Melodierna formas av elva deltagare i det dragspelsläger där initiativtagaren Stefan Wenerklang har bjudit in ungdomar från hela landet att delta.

– Det finns en uttalad oro bland äldre dragspelare när det gäller återväxten. De borde komma hit och titta, säger han.

Stefan Wenerklang är dragspelslärare, ordförande i Västergötlands Dragspelsförbund och general för dragspelsfestivalen som arrangeras i centrala Vänersborg under helgen. Lägret utgör upptakten inför festivalen, och blir en naturlig arena för ungdomarna att utbyta kunskaper, bilda en gemenskap och visa vad de kan.

– Många lär sig lika mycket här på fem dagar som de gör på en termin i musikskolan hemma, säger Stefan Wenerklang.

14-åriga Emma Österblom från Karlstad och 15-åriga Elin Viggo Öjefelt Bäckström från Öland tar en kort fikapaus utanför lägergården. De känner varandra från Ransäterstämman i Värmland, världens största dragspelsstämma, och håller vanligtvis kontakten via sociala medier.

– Här får vi spela mer i en ensemble, lär oss att spela stämmor, säger Elin Viggo.

– Vi lär oss att spela med andra musiker. Och vi som är yngre har ofta fler låtar att välja mellan, fler alternativ utanför folkmusiken, säger Emma.

På lägret spelar de från morgon till kväll och den praktiska övningen varvas med teori. Men de är båda överens om att det viktigaste är att hitta känslan i spelandet.

– Det handlar om att få ihop alla små bitar. Jag har lärt mig melodierna genom att se på mammas fingrar när hon spelar, jag behöver höra en låt innan jag spelar den. Noter räcker inte, säger Elin Viggo.

Det är meriterade lärare som Joakim Brink från Karlskoga och världsmästaren Öivind Farmen från Norge som drillar ungdomarna i dragspelets konster på lägret. Ett instrument och en konstart som det ofta finns förutfattade meningar om, enligt Stefan Wenerklang.

I Sverige finns det en stark koppling mellan dragspelsmusik och Jularbo-traditionen, men Stefan försöker forma sina elever till att inte tänka i specifika genrer.

– En bra dragspelare har stora öron och använder tekniken på ett klokt sätt. Det får inte bli statiskt, det kräver mer än att bara reproducera andras musik. Dragspelare har ett väldigt öppet förhållande till gehörsspel och det är något som jag odlar friskt. Noter är ett hjälpmedel när man lär in, sen kan man i princip kasta dem, säger han.

Samma tendenser syns också i hur bedömningen har utvecklats i samband med dragspelstävlingar. Från att närmast ha varit en fysisk gren har det antagit formen av en bedömningssport.

– För att bli världsmästare förr krävdes det att du var starkast och snabbast. Nu handlar det mer om scennärvaro och musikaliskt uttryck, och då är tekniken bara ett redskap i helheten, säger Stefan Wenerklang.

Fakta; Dragspelsfestivalen

I helgen är det premiär för Dragspelsfestivalen i Vänersborg. De senaste tre åren har Västgötastämman arrangerats på Ursand, men för att göra arrangemanget mer publikt så flyttar det in i centrum. Hamngatan kommer bli centralpunkten under Dragspelsfestivalen.

Tid och plats: 4-5 augusti. Festivalen utgår från Hamngatan i Vänersborg, men kommer märkas av i hela centrum. 

Arrangör: Västergötlands Dragspelsförbund

Konferencier: Kent-Ove "Mille" Melin

Artister i urval: Öivind Farmen, Lars Karlsson Band, Peter Liljedahl, Beiron Hultman, Bengan Jansson.

Övriga aktiviteter: Allsång, musikalisk tipspromenad och gemensam lösning av melodikrysset

 

MEST LÄST