Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Lennart Johanssons pokal vinner det lag som tar hem allsvenskan – som serien tycks fortsätta att heta, även sedan DHL tagit över namnrättigheterna. Arkivbild.

    Allsvenskan säljer namnet till sponsor

    Organisationen Svensk Elitfotboll (Sef) har sålt namnrättigheterna till allsvenskan. Köpare är det internationella fraktföretaget DHL, uppger Expressen.

    Sef:s generalsekreterare Mats Enquist hävdar dock att allsvenskan, som högsta herrserien hetat sedan 1924, inte kommer att byta namn. Han skriver på Twitter:

    "OK. Många spekulationer nu... Låt mig då säga: Allsvenskan kommer inte att byta namn. Punkt!".

    Några fler detaljer om affären ger han inte, utan hänvisar till allsvenskans upptaktsträff som hålls i Stockholm på onsdag.

    Namnsponsor inte ovanligt

    Det är inte ovanligt att stora europeiska ligor, likt Premier League i England, har en namnsponsor och sedan många år döps många arenor, även i Sverige, efter stora sponsorer och företag.

    Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, nämner Volvo ocean race som ett lyckat sådant exempel. Att DHL:s förvärv av allsvenskans namnrättigheter kommer att bli framgångsrikt är hon dock inte säker på.

    - Man kan ju fråga sig på vilket sätt DHL tycker att deras varumärke lirar bra ihop med fotboll, säger hon.

    Otydlig koppling

    När det kommer till företag som agerar sponsorer i idrottssammanhang går det inte alltid att hitta någon tydlig koppling mellan idrotten och varumärket, anser Ossiansson. I stället kan det handla om ett intresse från exempelvis en vd eller ledningsgruppen.

    - Men om DHL har köpt namnrättigheterna så borde det rimligen finnas en plan för hur dessa ska användas.

    Under några år på 1980- och 90-talen hette Svenska cupen i fotboll för herrar formellt Skandiacupen även om de flesta medier och fans inte använde den beteckningen.