Offside slopar all reklam från spelbolag

ANNONS
|

Fotbollsmagasinet Offside har från och med onsdagen tagit bort all reklam från spelbolag, både i tidningen och på nätet samt i poddsändningar.

Ekonomiskt innebär det, enligt Offside, en förlorad intäkt på runt en halv miljon kronor. En viktig aspekt till beslutet är "journalistisk trovärdighet".

"Vi vill stå fria i diskussioner, granskningar och reportage om spelbolagens inverkan och påverkan på fotbollen", skriver Offsides chefredaktörer Anders Bengtsson och Johan Orrenius i ett inlägg på offside.org.

Vårens rapportering om Zlatan Ibrahimovics eventuella comeback i landslaget belyste ett av problemen, skriver de vidare.

"Den heta potatisen grundade sig till stor del i Zlatans kampanjande för ett specifikt spelbolag och framstod mest som ett pr-trick. För många spelbolagskopplade journalister (inklusive oss själva) blev händelsen svår att kritisera med trovärdigheten i behåll."

ANNONS

Rättad: En tidigare version hade fel veckodag i första meningen.

TT
ANNONS