UPPÅTKURVA. Leannovas vd Tomas Camén konstaterar att alla nyckeltal pekar åt rätt håll för bolaget, vilket den statliga ägaren, riskkapitalbolaget Fouriertransform, kan glädja sig åt i nästa bokslut.
UPPÅTKURVA. Leannovas vd Tomas Camén konstaterar att alla nyckeltal pekar åt rätt håll för bolaget, vilket den statliga ägaren, riskkapitalbolaget Fouriertransform, kan glädja sig åt i nästa bokslut.

Starka siffror för Leannova framåt

En mer än tredubblad omsättning och vinst. Samtidigt planer på flera nya kontor utomlands. Ingenjörsföretaget Leannova har angenäma problem framför sig – och bara ett riktigt bekymmer.

ANNONS
|

Förra veckan drog produktionslinan igång på bilfabriken på Stallbacka igen. En symbolisk markering att fordonsindustrin är tillbaka på allvar igen i Trollhättan. Men det är inte riktigt sant – under hela tiden efter Saabs konkurs har de lokala bolag som föddes ur Saabs tekniska utvecklingsavdelning expanderat kraftigt.

Och Leannova är utan tvekan en av de mest framgångsrika av dessa. När TTELA sitter ned med vd Tomas Camén, operative chefen Martin Öman och nyutnämnde försäljningschefen Mikael Jakobsson framgår det att alla siffror pekar åt rätt håll. – Omsättningen kommer att landa runt 200 miljoner får 2013 jämfört med 56 miljoner i fjol. Och vinsten som låg på 1,5 miljoner kommer att öka i motsvarande grad som omsättningen, säger Tomas Camén.

ANNONS

Samma utveckling kan man se för antalet anställda: från 59 vid förra årsskiftet till cirka 180 personer nu. Som TTELA redan kunnat berätta siktar man att öka på med ytterligare 100 personer under 2014. Ganska omedelbart efter bildandet av bolaget 2012 började Leannova söka uppdrag utomlands. – Vi har haft det som medvetet fokus från början. Det fanns ingen brist på uppdrag i Sverige. Samtidigt är vi glada att vi till exempel inte riktade in oss på att få merparten av uppdrag från en kund som Volvo Cars. De har ju minskat på antalet konsulter.

Med kunder som Qoros i Kina och Jaguar/Land Rover i England samt Nevs och Scania i Sverige har Leannova ingen brist på sysselsättning. – Vi nyanställer allteftersom vi får nya uppdrag. Samtidigt är det inget självändamål att öka för sakens skull – vi kunde ha tagit många fler uppdrag, men vi säljer paketlösningar.

En förklaring till de att man har lätt att få uppdrag är förmågan att utveckla hela fordon, med global erfarenhet från GM och Saab. Nödvändigheten att vara på plats på marknaderna har gjort att man nyligen öppnade ett kontor i Shanghai med 10-15 medarbetare. Förutom Qoros har man skaffat en ny större kund. – Vi lär behöva öppna ett kontor i Tyskland i framtiden också med de 3-4 kunder vi har där, men innan dess är det nödvändigt att etablera ett kontor i England.

ANNONS

Arbetet åt Jaguar/Land Rover har gått så långt att man sitter direkt uppkopplad från Stallbacka i det brittiska bolagets Cad-system i ett särskilt rum med hög säkerhet.

Det enda bekymret för Leannova är säkerställandet av ny kompetens när erfarna ingenjörer försvinner i pensionsavgångar. – Vi gör allt för att vara attraktiva som arbetsgivare. Men det är många som vill rekrytera ingenjörer inom automotive. Därför har vi öppnat ett kontor i Göteborg för att kunna erbjuda möjligheten att jobba där.

ANNONS