Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Leder satsning. Ex-Saabarna Tomas Camén och Jonas Bergqvist. Camén är vd för Leannova Engineering och Bergqvist är chef för företagets kontor i Göteborg. Sedan i våras är Leannova en del av ÅF som nu satsar stort inom fordonsindustrin. "Och vi här i Trollhättan har fått uppgiften att leda utvecklingen", säger Camén som till sin hjälp har 1 400 ingenjörer.
Leder satsning. Ex-Saabarna Tomas Camén och Jonas Bergqvist. Camén är vd för Leannova Engineering och Bergqvist är chef för företagets kontor i Göteborg. Sedan i våras är Leannova en del av ÅF som nu satsar stort inom fordonsindustrin. "Och vi här i Trollhättan har fått uppgiften att leda utvecklingen", säger Camén som till sin hjälp har 1 400 ingenjörer.

Stor fordonssatsning i Trollhättan

När ingenjörsjätten ÅF nu gör en stor satsning mot fordonsindustrin är det från Trollhättan den ska ledas. Uppdraget har gått till ÅF-Automotive – tidigare LeanNova – och nu hoppas man bli ännu fler på Stallbacka. – Vi får mer och större uppdrag hit, säger Tomas Camén, affärsområdeschef för Automotive inom ÅF.

Fram till tidigare i år hette de LeanNova Engineering, ingenjörsbolaget som föddes bara veckor efter Saab Automobiles konkurs. Numer är företaget en del av ingenjörsjätten ÅF.

Sedan TTELA var där sist, vilket var i slutet av april, har det gjorts en omorganisation på företaget.

– Och vi här i Trollhättan har fått uppgiften att leda automotive-utvecklingen, så det är jättekul, säger Tomas Camén,

Förenklat innebär detta att ÅF, som tidigare kanske mest förknippats med tyngre projekt inom till exempel infrastruktur, gör en jättesatsning på fordonsindustrin.

– ÅF, som är så stort, bildar nu ett eget projektcentra inom fordon och har LeanNova som frö, kan man säga, säger Jonas Bergqvist, som är ansvarig för företagets projektkontor i Göteborg.

I ingenjörsteamet för fordon ingår nu totalt 1 400 ingenjörer utspridda i Sverige, på orter som Göteborg, Södertälje, Malmö, Trollhättan, Skövde, Köping, Laxå och Olofström. Förutom ingenjörer som arbetar med att utveckla själva bilen eller lastbilen så finns här även medarbetare som arbetar med att ta fram produktionsutrustning för kundernas fabriker.

– Tidigare jobbade de mycket åt Saab Automobile till exempel, och nu åt Volvo och Scania, säger Camén.

Själv reser han ofta till Kina där LeanNova har ett kontor sedan tidigare, liksom i England och nu även i Brasilien. Det senare har inte oväntat med kunden Scania att göra, och fokus ligger förstås på tunga fordon där.

– Och i somras beslutade vi oss för att etablera oss i Indien nu i höst, säger Camén.

Indien-etableringen beror bland annat på fordonstillverkarna som de jobbar åt.

– JaguarLandrover till exempel, har ju indiska ägare och vill att vi ska vara där. Det vill även Volvo AB. Dessutom behöver vi utnyttja ingenjörerna där, arbetskraften är som vanligt lite slut här i Västsverige. Just nu mer än någonsin faktiskt, säger Camén.

CEVT, Nevs, Volvo cars:

– Alla söker folk här i Västsverige, och ofta samma folk, sammanfattar Bergqvist.

– Positivt är att ÅF satsar extremt mycket på samarbete med högskolor och universitet.

I Trollhättan är man i dag cirka 200.

– Vi får mer och mer uppdrag hit, och större och större paket, så det går åt rätt håll, säger Camén.

– Men vi vill bli fler, och hoppas kunna anställa 35 under hösten.

Det är framför allt tre områden som man ser tillväxt i framåt.

– Självklart säkra fordon, active safety-system. Gröna fordon, som elbilar och hybridvarianter, och det tredje är connected vehicle, att bilen är mer och mer uppkopplad, säger Bergqvist.

– Det kommer bli en riktig utmaning att hitta duktiga ingenjörer. Hittills har vi dock lyckats väldigt väl, säger han.

Samtidigt inväntar man att grannen Nevs ska få en färdig affärsplan.

– Redan nu säljer vi tjänster till dem , säger Camén.

– Och nu, med ÅF, kan vi erbjuda dem väsentligt mer och på fler områden än tidigare, fortsätter Bergqvist.

Dessutom verkar det finnas anledning för TTELA att inom en snar framtid göra ett nytt besök på Stallbacka-företaget då ett helt nytt bolag inom fordonsindustrin har fått upp ögonen för dem.

– Det kan bli mycket intressant... 

Image - 2
Image - 3

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med en historia som går tillbaka till 1895 då den första svenska ångpanneföreningen bildades i Malmö. Ägare till ångpannor och andra tryckkärl hoppades att man tillsammans skulle kunna förhindra olyckor genom återkommande besiktningar.

I dag har ÅF 7 000 anställda över hela världen. Leannova Engineering förvärvades av ÅF i februari 2015, men ÅF finns sedan tidigare i Trollhättan där ett 50-tal medarbetare huvudsakligen arbetade mot kraftindustrin, anläggning och infrastruktur.

MEST LÄST