Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Torghandlaren Per-Erik Adolfsson erbjuder sina kunder digitala kvitton.

Svagt intresse för digitala kvitton

Trots att de varit godkända av Skatteverket sedan 2012 och att 60 000 träd kan sparas, har digitala kvitton inte blivit någon större hit. – Det är inget som folk vill ha, det kan jag direkt säga, säger Per-Erik Adolfsson, knalle från Järpås.

Han står för dagen och säljer grejer på Torget i Vänersborg. Kunderna flockas kring dockor och klockor. De flesta har en sedelbunt i näven, kvitto får de dock oavsett hur betalningen sker.

– Fast de flesta vill inte ha något. Ofta när vi packar ihop är hela torget fullt av papperskvitton, säger Per-Erik Adolfsson.

Per-Erik Adolfsson och hans företag är anknutna till Izettle, vilket är ett system med kortbetalning som gör att kvittot fås digitalt. Men det är få som använder det.

– Izettle är annars en väldigt bra grej, smidig. Jag har haft den i flera år och egentligen vet jag inte varför inte fler vill använda det, säger Per-Erik Adolfsson.

Flera anledning

Per-Erik Adolfsson visar upp listan med de senaste dagarnas betalningar, han har lämnat ut mellan två och nio digitala kvitton om dagen. En siffra som går att jämföra med de tre kunder som hinner expedieras bara under den korta tid som TTELA står vid torgståndet.

Leif Siljevall från Trollhättan är en av dem.

– Jag brukar ta kvitto om jag behöver hålla ordning på vad jag köpt. I annat fall syns det ju på kontokortet, säger han.

Enligt Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk handel finns det flera anledningar till varför de digitala kvittona ännu inte har slagit igenom.

– Dels krävs det en viss digital satsning från butikernas sida. Det blir ytterligare en sak att lägga till på prioriteringslistan, de flesta handlare har ju väldigt många andra digitala omställningar att göra, säger han.

Ser inte nyttan

En annan anledning till att de digitala kvittonas segertåg dröjer, är helt enkelt att handlarna inte direkt kan se kundnyttan med att införa ett sådant system.

– Man kanske inte ser den direkta kostnadsbesparingen, säger Bengt Nilervall.

Det finns dock många fördelar med att skippa papperskvittona. I Sverige skrivs det ut 1,7 miljarder kvitton varje år. Enligt Svensk handel motsvarar det cirka 60 000 träd. Men besparingen för miljön slutar inte där.

– Nej, kvittona ska transporteras, kvittona ska printas och slutligen slängs de ju bort, säger Bengt Nilervall.

MEST LÄST