Bakom drivlinornas konstruktion står Vicura med provningschefen Torbjörn Kvist i spetsen.
– Det här betyder att vi kan få fler kunduppdrag, säger han.
Vicura är inhyst i delar av Saabs tidigare lokaler och inom det tekniska utvecklingsområdet finns 75 medarbetare. Och nu expanderar Vicura på området genom att ta ytterligare 900 kvadratmeter i anspråk för att kunna driva två större testriggar.
Oden heter den ena riggen där man gör utmattningstester och Tor den andra och används till att testa mer extrema vridmoment på drivlinor i synnerhet för personbilar.
Utvecklingscenter
Bakgrunden för bolaget är nämligen att medarbetarna under Saabtiden utgjorde General Motors globala utvecklingscenter för nästa generation växellådor – och det är utveckling av drivlinor och växellådor som utgör företagets fortsatta kompetens.
– Nu kan vi testa det vi först beräknat vilket givetvis har stor betydelse för kunderna, säger Torbjörn Kvist som är ansvarig för båda områdena på ingenjörsbolaget.
Vd Dennis Lundgren talar om investeringen av testriggarna som en milstolpe för det unga bolaget
Testanläggning
Provningsverksamheten kommer att hjälpa till att säkra fler uppdrag – och kunder kan också hyra in sig på själva testanläggningen.
Och att det rör på sig för Vicura nu, efter en allmän dipp i fordonsbranschen sedan i höstas, visar sig av att bolaget nu är i färd med att rekrytera fyra nya ingenjörer för utveckling av elektriska drivlinor.
På frågan om denna rekrytering är kopplad till Nevs svarar Dennis Lundgren.
– Ja vi har Nevs som kund, men har även andra kunder som är intresserade av elektriska drivlinor. Det är ett område som utvecklas starkt nu.