När TTELA träffade Anas vd Joachim Lind inför flytten av huvudanläggningen i Trollhättan slog han ett slag för BMW som en möjlig intressent.
– BMW och Saab hade ett avtal om motorer och till exempel Saab Powertrains Kjell AC Bergström har arbetat nära med BMW.
– Jag tror BMW har hållit ögonen på vad som skett med Saab på ett helt annat sätt än man kan föreställa sig.
BMW förnekar
Lind anser att BMW skulle vara en idealisk part att ta över Saabs verksamhet.
– BMW växer så det knakar och de behöver nya produktionsanläggningar. Vidare är Saabs ingenjörer något som BMW lär kunna vara intresserad av. Och om Saabs märke skulle vara kvar så konkurrerar de egentligen inte – BMW är i övre delen av premiumskalan medan Saab inte riktigt hör till den kategorin.
När TTELA når BMW:s talesperson i München, Markus Sagesman, har han följande att säga.
– Det är inte fallet för närvarande, men jag behöver höra med min kollega som sköter frågor som rör Saab.
Efter att ha kollat med saken igen säger han.
– Nej, det finns inga sådana planer för närvarande.
Piëchägare?
En annan uppgift som dykt upp från olika håll sedan konkursen är att Volkswagen kan hysa ett intresse för Saabs tillgångar och anläggningar. Bland annat uppges den mäktiga VW-ordföranden och ägaren Ferdinand Piëch gå och fundera över om konkursboet kunde passa in i den tyska fordonsjättens pussel. Men när TTELA talar med talespersonen Christina Ritz vid huvudkontoret i Wolfsburg blir svaret nekande.
– Vi har som policy att aldrig kommentera rykten, säger hon men tillägger att detta spår inte är något att lägga energi på.