Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Flipp eller flopp? Jörgen Carlsson kollar om han får sin unika Saab godkänd för trafik.

Unika Saabar godkända för trafik

Värdet på bilarna på bilden kan inte uppskattas i pengar, hävdar ägarna. Som tre av de få Saab 9-5 SportCombi som rullade av linan före Saabkonkursen klassas fordonen som samlarobjekt. Och nu kan de – efter en långdragen kamp – köras lagligt i Sverige. I går gick den sista av kärrorna igenom registreringsbesiktningen i födelsestaden Trollhättan.

– Äntligen!

Saab-nörden och smålänningen Jörgen Carlsson stönar av lättnad och håller krampaktigt i det efterlängtade pappret. Det som bevisar att hans Saab 9-5 SportCombi av årsmodell 2012 är klar för bruk på allmän väg – 16 månader efter att han budade hem bilen på den auktion som följde i spåren av Saabs konkurs.

– Det här känns bättre än ett OS-guld i vilken sport som helst, konstaterar han och tar tacksamt emot ryggdunkningar från de andra Saabentusiasterna på plats. De vars råd han har varit beroende av sedan fajten med Transportstyrelsen startade.

För när Jörgen Carlsson och Michel Annink från Stockholm förvärvat sina drömbilar – två av de sista 9-5 SportCombi som rullade av produktionslinan – blev det början på en byråkratisk mardröm. Att få fordonen godkända för trafik har krävt stora portioner tålamod, tid och pengar. Båda visste att det kunde bli strul eftersom de här Saabarna aldrig hann få ett så kallat helbilsgodkännande innan konkursen var ett faktum. Men texten " avregistrerat fordon som gått på provbilsdispens och absolut inte får tas i trafik" trodde de skulle vara en baggis att åtgärda.

– Men det var före vi kontaktade myndigheterna ...

Transportstyrelsen visade sig vara en stenhård motpart. Provbilar får inte registreras för bruk på allmän väg, meddelade myndigheten och hänvisade till regelverk.

– Men en sådan regel finns inte, det är fullt möjligt att få en bil individuellt kontrollerad och godkänd, protesterade Saabälskarna.

Det hjälpte föga. Både Carlsson och Annink valde då att åka till Tyskland där bilarna, efter grundliga genomgångar, gick igenom registreringsbesiktningen. Väl hemma i Sverige trodde de att myndigheten skulle vekna.

– Det blev tvärtom, Transportstyrelsen ansåg att tyskarna gjort fel. Och vi stod fortfarande med nya bilar som vi inte fick köra.

Michel Annink tog strid, överklagade. Efter at ha blivit upplyst om att ett EU-land inte kan underkänna ett annat EU-lands registreringspapper.

– Det är hela principen bakom unionen. Och av EU-parlamentet fick jag formellt bekräftat att Sverige agerat galet, berättar han.

När Annink förberedde att dra ärendet inför EU-domstolen ändrade sig plötsligt Transportstyrelsen till hans fördel.

– Då var jag snabb till Bilprovningen som godkände utan omsvep.

Stockholmarens erfarenheter har nu hjälpt Jörgen Carlsson på vägen. I går fanns han med som moraliskt stöd när Carlssons handbyggda bil skulle "inför rätta" i Trollhättan. Precis som Göran Kähler, mångårig Saab-medarbetare med lagar och säkerhet som sin specialitet. Och den som ordnat besiktningstiden på hemmaplan.

Efter att kontrollen visat grönt ljus för smålänningens stolthet beundrar alla inblandade varandras kärror. Och Carlsson talar för alla;

– De är mer än bara bilar, de är kärlek. Och då spelar inte lite bråk på vägen någon roll. I alla fall inte när det slutar så här!

Image - 2
Image - 3
Image - 4
MEST LÄST