Vill bygga Lotus i Trollhättan

I väntan på att Phoenix-plattformen är klar vill Youngman tillverka Lotus-bilar på Stallbacka. Det berättar Pang Qingnian i en intervju. – Jag är säker på att vi kan få igång Saab igen.

ANNONS
|

TTELA träffade den 12 man starka Youngman-delegationen strax innan de lämnade Göteborg i lördags. På söndagen, under en paus i förhandlingarna förlagda till Stockholm, fick TV4 en pratstund med samma Saab-spekulant.

– Eftersom GM stoppade produktionen av 9-5 prioriterar vi att få igång tillverkningen av Lotus samtidigt som vi fortsätter investera i utvecklingen av Phoenix-plattformen, säger Pang Qingnian, Youngmans grundare och ägare.

Denne understryker än en gång vikten av före detta Saab-anställdas kunskap, och att man vill arbeta med ingenjörer och mekaniker i Trollhättan.

– Det finns ett ypperligt team här. Jag är säker på att vi kan få igång Saab igen och att med utgångspunkt från Sverige göra det framgångsrikt.

ANNONS

I samma intervju berättar Pang Qingnian om hur Youngman har erfarenhet av att få liv i företag. Som exempel nämner han en av Kinas idag mest framgångsrika bussfabriker som hade stått stilla i två år innan Youngman kom in i bilden.

Några tidsramar för när ett eventuellt Saab-köp kan vara i hamn kan dock inte avslöjas.

– När transaktionen blir klar vet vi inte heller. Men konkursförvaltaren jobbar snabbt och är väldigt positiva.

GM ska inte vara "ett avgörande hinder" för kineserna att köpa Saab, enligt vad Youngmans svenska advokat Johan Nylén sagt till TTELA.

ANNONS