Youngmans vd Rachel Pang uppger att det fortfarande finns ett visst intresse för Saab.
Youngmans vd Rachel Pang uppger att det fortfarande finns ett visst intresse för Saab.

Youngman i Trollhättan

Youngman ger inte upp utan fortsätter arbeta för att kunna investera i Saabs verksamhet, trots konkursen. - De kommer till Sverige i morgon, säger Johan Nylén, deras juridiska ombud. [Uppdaterad 11.45]

ANNONS
|

Youngman och vd:n Rachel Pang har inte gett upp om Saab. Det bekräftar Johan Nylén, advokat på firman Baker McKenzie i Stockholm, som företräder det kinesiska bolaget.

- De anländer till Sverige imorgon för att träffa konkursförvaltaren, säger han och fortsätter:

- Ledningen för bolaget var mycket besvikna över GM:s besked i helgen, men man är fortfarande intresserade av att hitta en lösning. De kommer att försöka agera snabbt. De är intresserade av Saabs utveckling, av Saab Powertrain och av Phoenixteknologin. Eller egentligen är de intresserade av att kunna rädda så mycket som möjligt av den befintliga verksamheten i Trollhättan.

ANNONS

Undvika hinder

Johan Nylén beskriver ett upplägg som går ut på att undvika de hinder som GM kan ställa upp: man hoppas kunna tillverka dagens 9-3-modell, vilket inte utgör ett hinder i avtalen med GM, och tar sedan fasta på Phoenixteknologin för nästa generation modeller.

- Men det handlar om ett till två års tid innan nya modeller skulle kunna komma ut på marknaden, så det handlar om att övervintra i någon form.

Och i intervjuer med kinesiska medier i går, efter att konkursen var ett faktum, uttryckte Rachel Pang att det fanns en mycket stark tillgång i Phoenixteknologin.

Har rättigheter

Pang nämner bland annat det svenska utvecklingsbolaget Swedish Saab Automobile Development. Det låter också på Youngman-vd:n som att det kinesiska bolaget delvis skulle ha rättigheter till teknologin som var framtagen för nästa generation Saab-modeller.

Något som i hög grad lär vara en förhandlingsfråga då alla Saabs tillgångar nu ingår in i ett konkursbo.

- Ja, Youngman har investerat 60 miljoner euro i Saab, och har betalat för licenser, säger Johan Nylén.

Vill gå vidare

På frågan vad som ska ske härnäst förklarar Rachel Pang till de kinesiska medierna att Youngman vill gå vidare och just sätta upp verksamhet i Sverige och nämner också den flora av Saabmodeller som var tänkt att kunna tillverkas med Phoenix-teknologin, till exempel Saab 9-1, 9-6 och 9-7 förutom det som varit Saabs basmodeller 9-3 och 9-5.

ANNONS

Enligt uppgifter till TTELA ska också flera kinesiska intressenter hört av sig och uttryckt intresse för Saabs konkursbo, vilka dessa är lär visa sig inom kort, men det handlar sannolikt om etablerade kinesiska fordonsföretag.

Phoenixplattformen var tänkt att vara basen för den nya Saab 9-3, men även kunna användas till andra modeller.

Men plattformen är inte helt fristående från General Motors. GM, som varit en av Saabs viktigaste leverantörer, har bidragit med komponenter.

Enligt Saabs vd Victor Muller rör det sig om cirka tio procent. Därför krävs det licenser från GM för att kunna använda plattformen, eller så kan man byta ut de delarna och hitta andra leverantörer.

Det skulle i så fall kosta 50-100 miljoner euro, mellan 450 och 900 miljoner kronor, sade Muller på måndagens presskonferens.

Rättigheterna till Phoenixplattformen äger Saab, enligt Muller.

ANNONS