Flygskatter hotar det regionala flyget

Kristdemokraterna var med och avskaffade planerna på nationell flygskatt 2006 och vi står fast vid det. Sverige behöver inte mer skatter på företag och transporter, tvärtom.

ANNONS
|

Den nu föreslagna flygskatten kommer inte minst drabba de regionala flygplatserna som redan är hårt utsatta. När äntligen osäkerheten kring EU:s statsstödsregler minskat, kommer nästa attack på flygnäringen, denna gång från regeringen. Flygskatten kommer läggas på biljettpriset med mellan 80 och 480 kronor per biljett, vilket hotar ännu fler flygplatser. För en familj på fyra personer som exempelvis tänkt sig resa till Thailand över jul ökar biljettpriset med 1720 kronor. Den sammanlagda kostnaden beräknas ligga på omkring 2 miljarder kronor varje år. När vi tittar på hur många passagerare som flyger per flygplats går det lätt att se merkostnaden. För exempelvis Trollhättan-Vänersborgs flygplats blir det ca 2,4 miljoner kronor. I Norge fick flygskatt effekten att flygplatser lagts ner. I Nederländerna avskaffades flygskatten redan efter ett år efter att landets BNP minskat med 11 miljarder. Även Danmark och Irland har haft flygskatt men avvecklat den. Varför lär vi inte av våra grannländer? Flygskatten är en ren straffskatt på avstånd, precis som den av regeringen föreslagna kilometerskatten. Mellan flera orter i Sverige tar det en hel arbetsdag att resa med tåg eller bil, medan flyget bara tar någon timme. Klimatnyttan är dessutom minimal. En nationell flygskatt skulle minska Sveriges utsläpp med ungefär 0,2 procent, lika mycket som vägtrafiken släpper ut på två dygn. Den drabbar bara svenska resenärer, svenska flygplatser och vår lilla del av utsläppen. En betydligt bättre åtgärd vore att flyget kan gå över till biobränsle. Den första europeiska flygplatsen som möjliggjorde tankning med biobränsle var just en regional flygplats, i Karlstad. Flygets utsläpp är globalt. Det svenska flyget ingår sedan 2012 i EU:s system för utsläppsrätter. Tidigare i år enades den internationella flygorganisationen ICAO om begränsning av utsläppen 2020. Det är rätt nivå för att bekämpa flygets utsläpp, inte genom nationella skatter som skadar Sveriges näringsliv och bidra till att flertalet regionala flygplatser hotas av nedläggning. Detta med endast minimala effekter för klimatet. Kristdemokraterna säger därför nej till regeringens flygskatt. Robert Halef (KD) infrastrukturpolitisk talesperson Penilla Gunther (KD) näringspolitisk talesperson

ANNONS
ANNONS