paradisskolan
Klasserna i åttan på Paradisskolan i Trollhättan ska blandas om inför sista året och att detta skapat en oro och upprördhet, menar skribenten Bild: Christian Flodin

Elevrådet blir här en övning i skendemokrati för eleverna

Klasserna i åttan på Paradisskolan i Trollhättan ska blandas om inför sista året och att detta skapat en oro och upprördhet, menar skribenten.

ANNONS
|

Förekomsten av elevråd kan härledas till införandet av ”en skola för alla” 1962. Efter andra världskriget och Förintelsen fanns det bland alla riksdagspartier en enighet kring vikten av demokrati och särskilt nödvändigheten att försvara och utveckla det som kännetecknar en sådan styrform. Kort sagt: Alla har ett ansvar för att försvara människors lika värde. För att få alla att förstå och omfatta konsekvenserna av detta fick den obligatoriska skolan ett demokratiskt uppdrag; att fostra alla i att ”tänka demokratiskt” utifrån det som kallas demokratins substansvärden: frihet (från förtryck), jämlikhet och broderskap/solidaritet. Alla med erfarenhet av svensk skola vet att elevråden sysslar med allt annat än det som berör skolans kärna – undervisningen – detta trots att läroplanen understryker att eleverna ska ha en reell möjlighet till inflytande över och planering av densamma.

ANNONS

TTELA uppmärksammade torsdagen 4 maj att klasserna i åttan på Paradisskolan i Trollhättan ska blandas om inför sista året och att detta skapat en oro och upprördhet bland berörda elever som uppfattar att beslutet är odemokratiskt då det inte är förankrat hos dem själva. Ur rent objektiv synpunkt en helt adekvat slutsats av elever som uppenbarligen förstått innebörden i ordet demokrati: Delaktighet. Att rektorn informerar elevernas föräldrar om förestående förändring med tillägget att inte berätta för sina barn signalerar: ”Jag vet att detta är fel och inte kommer att tas emot som ett bra budskap så säg inget”. Att dessutom i samma mejl informera om att något föräldramöte inte är aktuellt understryker det odemokratiska förfaringssättet. Dessutom: Oavsett argument så splittrar man inte fungerande gemenskaper, det i sig är odemokratiskt.

En människas livsresa kantas av egostyrda frestelser; sådant man kan göra men inte bör göra. Det som avgör vilket man väljer är graden av moralisk mognad. Översatt i andra ord: Gör inte mot andra vad du inte vill att andra ska göra mot dig. En hög moralisk mognad borde alltid vara ett grundläggande anställningskrav för alla anställningar i medborgarnas tjänst.

Skolan ska lära för livet, som det så vackert heter, men eleverna på Paradisskolan får här en praktisk erfarenhet av skendemokrati, en nog så viktig erfarenhet i ett Sverige och en värld som snabbt blir alltmer odemokratisk. Eleverna på skolan med det vackra namnet Paradisskolan är värda allt stöd då de står upp för demokratin, det om något är vackert – på riktigt.

ANNONS

Sören Lindmark

LÄS MER:Elever på Paradisskolan oroliga efter beslut om nya klasser

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS