Mängden lastbilar som kommer att frakta sprängsten och materiel kommer att vara betydlig och påverka alla som tvingas färdas på våra förbindelsevägar till och från arbeten och shopping.
Borde inte detta skötas på vattenleden? Hur svårt kan det vara att bygga tillfälliga pirar för lastning och lossning av båtar? Tidvis är våra vägar fulla redan i dag, hur tror politikerna att det blir med alla lastbilar som kommer att annektera våra tillfartsvägar?
Historiskt sett har man sett att förändringar i infrastrukturen skapar förändringar i hur vi transporterar vårt gods, titta till exempel på hur det gick efter raset på E6 utanför Uddevalla: Efter det repade sig järnvägen mot Lysekil aldrig, godset fann nya vägar. Det samma riskerar att hända om vi stänger befintliga slussar under byggtiden, vilket verkligen inte är bra för den miljö som intressegrupperna säger sig värna.
Politikerna och trafikverket borde sätta sig ner och diskutera vad som verkligen är bra för miljön, inte lyssna på lobbyister som pratar i egen sak, att tycke går före fakta gagnar ingen.
TS