Strunta i rondellerna men ta bort fartguppen

I slutet på 1900-talet var det någon på Trollhättans kommun som fick världens bästa ”brorduktigidé”, menar signaturen.

ANNONS
|

Replik på ”Ta bort rondellerna i och utanför Trollhättan!”.

För ett tag sig ondgjorde sig någon över rondellerna i Trollhättan. Vissa kan jag hålla med om att de är rätt uselt utformade men i stort fungerar de bra! Fartguppen och andra hastighetsminskande konstruktioner däremot är en helt annan pilsner.

I slutet på 1900-talet var det någon på Trollhättans kommun som fick världens bästa ”brorduktigidé”: ”Låt oss förvandla Trollhättans gatunät till en asfalterad tvättbräda. Så kan vi visa världen hur rediga vi är vad gäller att terrorisera bilisterna. Och i förlängningen kanske högst eventuellt skydda oskyddade trafikanter”.

Nu har det gått 22 år sedan man sjösatte ”Nollvisionsslingan”. Miljoner och åter miljoner har plöjts ner i de mest bisarra konstruktioner. Gupp i varannan korsning. Gupp mitt på vägar vid övergångsställen där det möjligen passerar några fotgängare per dag. Ändamålsenliga gator i centrum har minskats från två- till enfiliga, med mera. Alla diaboliska idéer man kan tänka sig har påtvingats trafikanterna!

ANNONS

Nu är det dags att göra analysen: Hur många färre skadade har vi idag? Hur många färre kollisioner? Hur många färre döda? Givetvis balanserat mot trafikvolym med mera. Finns det någon analys? Har man tänkt sig göra någon? Det vill säga en analys i reda siffror som kan förstås av gemene man. Inget akademiskt skitsnack som bara de inblandade tror de begriper!

Och hur mycket mer CO2 släpper trafiken ut med 10 000-tals inbromsningar/accelerationer varje dag? Trollhättans kommun: Vänligen återkom. Finns det inga mätbara förbättringar så fram med grävarna och ta bort ”brôten”!

Svensson

ANNONS