Ved. Så alltså, vedeldning är farligare än vägtrafiken, vägtrafiken är ett måste – inte myseldning, skriver insändarskribenten.
Ved. Så alltså, vedeldning är farligare än vägtrafiken, vägtrafiken är ett måste – inte myseldning, skriver insändarskribenten. Bild: Staffan Löwstedt / SvD / TT

Vedeldning är ingen trivial miljöbov

Replik Svar på Kanske att oroa sig i onödan, 3 november.

ANNONS
|

Oroa sig i onödan? Vedeldning är ingen trivial miljöbov, den är mycket allvarligare för hälsan än till exempel alla trafikföroreningar i hela landet. Vedröken innehåller luftföroreningar och små partiklar som kan leda till problem med andningsvägarna, hjärt och kärlsystemet, cancer och demens.

En tidigare grov beräkning för hela landet har pekat på omkring 1000 förtida dödsfall varje år på grund av vedeldning i Sverige. Den nya studiens beräkningar är mer detaljerade. Forskarna har till exempel använt en inventering av alla eldstäder i hela Västerbotten som underlag för sina beräkningar.

– Det är såklart allvarligt, det visar att vedeldningen har en stor hälsopåverkan, säger David Segersson, luftmiljöforskare på SMHI och en av forskarna bakom den nya studien.

ANNONS

– Om våra resultat tillämpades på hela landet skulle antalet dödsfall troligen ligga i närheten av detta, eller något högre, säger David Segersson.

Studien visar att den del av hälsopåverkan som kommer från lokala utsläpp, är större än vad man sett i förhållande till långväga bidrag från Europa. Något som kan vara viktig information vid prioriteringar kring åtgärder, menar David Segersson. Han och de andra forskarna blev förvånade när de insåg att vedeldningen var en så stor källa till luftmiljörelaterade hälsoproblem även i storstäderna, värre än bilavgaser.

– Det naturliga är ju att tänka att det är vägtrafiken som är den stora orsaken till luftföroreningar och hälsoproblem i städer med mycket bilar. Men i den här studien ser vi att vedeldningens effekter kan vara jämförbara eller till och med något större än bilavgasernas effekter i större städer. I mindre orter med mer vedeldning men mindre biltrafik är det sannolikt vedeldningen som står för det större antalet förtida dödsfall, förklarar han.

Så alltså, vedeldning är farligare än vägtrafiken, vägtrafiken är ett måste – det är inte myseldning. Kanske dags att tänka till om åtgärder.

Miljömedveten

ANNONS