Nummer två är skatte- aspekten. Under lång tid har politiken använt miljö- argumentet för att dra in skatter till statskassan utan att dessa skatteintäkter har destinerats enkom till att göra åtgärder som bevisligen har en positiv miljönytta. Om politiken varit renhårig i detta fall så hade betydligt fler accepterat skatten, men att lägga moms på skatter är närmast bedrägeri. Ett av världens högsta skattetryck ifrågasätts allt mer, med rätta.
Nummer tre är aspekten om en levande landsbygd. Om man inte bor i storstan med tunnelbana eller spårvagn med tät trafik så blir livspuzzlet betydligt svårare, näst intill omöjligt utan bil. Till och från jobb, skola, träning eller andra aktiviteter funkar helt enkelt inte utan bilen. Det borde beslutsfattare prova på innan beslut om indexering av bensinpris med mera fattas.
Personligen tror jag på att teknikutveckling är vägen framåt, inte minst för privatbilismen. Jag tror inte att bensin är framtidens drivmedel, men fram till dess att biogas, el eller andra alternativ fungerar för ett vanligt svenskt hushåll, ja då kan man göra livet onödigt svårt för alla som varje dag är beroende av att flytta på sig med sin bil.