Bensinupproret är ett sundhetstecken

Som en löpeld sprider sig bensinupproret på sociala medier. Med all rätta. Det finns flera aspekter som skall beaktas i detta som ett sundhetstecken hos det svenska folket. För första gången ifrågasätts det så näst intill heliga faktum att det är privatbilismen som fått bli den stora syndabocken för klimatkrisen. Detta samtidigt som alla andra positiva effekter av att ha en bil negligeras i kombination med att stora utsläppssektorer helt ses mellan fingrarna. Färjetrafik, stålindustri, betongindustri med flera släpper ut gigantiska mängder.

ANNONS
|

Nummer två är skatte- aspekten. Under lång tid har politiken använt miljö- argumentet för att dra in skatter till statskassan utan att dessa skatteintäkter har destinerats enkom till att göra åtgärder som bevisligen har en positiv miljönytta. Om politiken varit renhårig i detta fall så hade betydligt fler accepterat skatten, men att lägga moms på skatter är närmast bedrägeri. Ett av världens högsta skattetryck ifrågasätts allt mer, med rätta.

Nummer tre är aspekten om en levande landsbygd. Om man inte bor i storstan med tunnelbana eller spårvagn med tät trafik så blir livspuzzlet betydligt svårare, näst intill omöjligt utan bil. Till och från jobb, skola, träning eller andra aktiviteter funkar helt enkelt inte utan bilen. Det borde beslutsfattare prova på innan beslut om indexering av bensinpris med mera fattas.

ANNONS

Personligen tror jag på att teknikutveckling är vägen framåt, inte minst för privatbilismen. Jag tror inte att bensin är framtidens drivmedel, men fram till dess att biogas, el eller andra alternativ fungerar för ett vanligt svenskt hushåll, ja då kan man göra livet onödigt svårt för alla som varje dag är beroende av att flytta på sig med sin bil.

Peter Eriksson (M)

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS