Dålig återkoppling från Maria Alberts vårdcentral

Sedan en tid tillbaka får man ingen tid av en receptionist framför en dator där hon skriver en tid som passar mig som patient utan hon skickar ett mejl till min läkare. I mitt fall har det gått cirka åtta veckor och jag har fortfarande inte hört något. Jag har försökt att få ett svar från Maria Alberts, men det är helt tyst. Om man hade läst om deras omdömen som finns att läsa skulle jag förmodligen valt någon annan vårdcentral.

ANNONS
|

Under förra veckan besökte jag alla vårdcen­traler i Trollhättan, inte någon har hört talas om detta system mellan läkare och receptionist. Jag sökte min läkare för att jag har bytt knäleder på Movement i Halmstad med mycket värk och fick förslaget att be min vårdcentral att ge mig en cortisonspruta i knät. Eftersom de inte hörde av sig fick jag åka till Halmstad. Detta kostade mig cirka 4 000 kronor. Movement i Halmstad, som tar patienter från Skåne, Småland och hela Västra Götaland, har aldrig hört en liknande historia som min.

Rådet jag fått är att få hjälp av Ivo – ”då kommer du garanterat att få svar”. Jag har för avsikt att göra det. En bra patient som är listad på en vårdcentral är en kvinna eller man 40–50 år som aldrig är sjuk. Är Maria Alberts vårdcentral till för oss patienter eller är det tvärtom?

ANNONS

Vad hade kunnat hända om jag hade varit allvarligt sjuk? Jag har träffat en läkare som tyckte jag skulle börja med tabletter för min diabetes. Han skulle höra av sig för att kolla om jag behövde en större dos, finns han kvar?

Besviken patient

Replik

Svar till ”Besviken patient”:

Jag är ledsen att det tydligen blivit något missförstånd. Det du beskriver är definitivt inte ett sätt vi jobbar på Maria Alberts.

Tidsbokning eller kontakt med oss kan göras på olika sätt: Endera via vår traditionella telefonbokning telefon 40 01 00, digitalt via 1177/Mina Vårdkontakter eller via vår nystartade digitala vårdtjänst PTJ24, som du kan nå via vår hemsida dygnet runt. En av oss doktorer svarar dig då snarast samma dygn.

Detta är en helt ny tjänst, som har blivit mycket uppskattad. Om allt annat fallerar så kan du också alltid nå oss med ett skriftligt meddelande i vår ”kontaktbrevlåda” i receptionen som vi ständigt tömmer.

Vår reception är inget ställe där man beställer tid eftersom receptions­personalen inte är utbildade för att kunna göra medicinska prioriteringar. Om en patient kommer in och lämnar ett meddelande till vår receptionist så ska detta alltid vidarebefordras till den person det gäller. Om detta inte gjorts så är det att betraktas som en avvikelse från våra fast­lagda rutiner.

ANNONS

Kontakta mig gärna direkt så jag får veta mera om vad som gått fel i kommunikationen.

Bengt Aldell

Verksamhetschef

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS