Under förra veckan besökte jag alla vårdcentraler i Trollhättan, inte någon har hört talas om detta system mellan läkare och receptionist. Jag sökte min läkare för att jag har bytt knäleder på Movement i Halmstad med mycket värk och fick förslaget att be min vårdcentral att ge mig en cortisonspruta i knät. Eftersom de inte hörde av sig fick jag åka till Halmstad. Detta kostade mig cirka 4 000 kronor. Movement i Halmstad, som tar patienter från Skåne, Småland och hela Västra Götaland, har aldrig hört en liknande historia som min.
Rådet jag fått är att få hjälp av Ivo – ”då kommer du garanterat att få svar”. Jag har för avsikt att göra det. En bra patient som är listad på en vårdcentral är en kvinna eller man 40–50 år som aldrig är sjuk. Är Maria Alberts vårdcentral till för oss patienter eller är det tvärtom?
Vad hade kunnat hända om jag hade varit allvarligt sjuk? Jag har träffat en läkare som tyckte jag skulle börja med tabletter för min diabetes. Han skulle höra av sig för att kolla om jag behövde en större dos, finns han kvar?
Besviken patient
Replik
Svar till ”Besviken patient”:
Jag är ledsen att det tydligen blivit något missförstånd. Det du beskriver är definitivt inte ett sätt vi jobbar på Maria Alberts.
Tidsbokning eller kontakt med oss kan göras på olika sätt: Endera via vår traditionella telefonbokning telefon 40 01 00, digitalt via 1177/Mina Vårdkontakter eller via vår nystartade digitala vårdtjänst PTJ24, som du kan nå via vår hemsida dygnet runt. En av oss doktorer svarar dig då snarast samma dygn.
Detta är en helt ny tjänst, som har blivit mycket uppskattad. Om allt annat fallerar så kan du också alltid nå oss med ett skriftligt meddelande i vår ”kontaktbrevlåda” i receptionen som vi ständigt tömmer.
Vår reception är inget ställe där man beställer tid eftersom receptionspersonalen inte är utbildade för att kunna göra medicinska prioriteringar. Om en patient kommer in och lämnar ett meddelande till vår receptionist så ska detta alltid vidarebefordras till den person det gäller. Om detta inte gjorts så är det att betraktas som en avvikelse från våra fastlagda rutiner.
Kontakta mig gärna direkt så jag får veta mera om vad som gått fel i kommunikationen.