Preem i Lysekil – ta en ledande roll som producent av biobränsle

Naturvårdsverket har underrättat regeringen om tillståndsärendet för Preem. Den saudiske ägaren av Preem, Mohammed al-Amoudi, vill utöka produktionen av fossilt drivmedel, vilket skulle öka utsläppet av koldioxid från 1,7 till 3,4 miljoner ton per år. Naturvårdsverket: ”Vi vill uppmärksamma regeringen på att ärendet kan påverka möjligheten att nå Sveriges klimatmål”. Det kan därför bli regeringen som avgör om det skall bli någon utbyggnad.

ANNONS

Inrikes transporter står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser. Enligt trafikverket behövs energieffektivare vägfordon, övergång till biodrivmedel och utbyggd kollektivtrafik. Men detta räcker inte – det krävs en omfördelning av godstransporterna från väg till järnväg och sjöfart.

Koldioxid resorberas av haven och den globala växtligheten. FN:s organ för förnybar energi (IRENA) har pekat ut skogen som en viktig resurs för att hejda en klimatkollaps. Biobränsle kan produceras med avverkningsrester som råvara. Linda Werner (avdelning ”Nya Möjligheter på Preem”) förklarar (DN annons 28 juni) att med tallolja kan Preem producera en dieselprodukt med 50 procent grön andel och efterlyser en storskalig svensk produktion av biobränsle.

ANNONS

Preem! Ta en ledande roll som producent av biobränsle. Det finns en elektrifierad järnväg mellan Lysekil och Göteborg. Lysekilsbanan kan rustas upp och förlängas till Preems industrianläggning. Därmed säkras råvarutillgång och leverans av producerat biodrivmedel med dagliga järnvägstransporter.

Ett nytänkande av Linda Werner och en satsning på Lysekilsbanan kan bana väg för ett regeringsbeslut som står i samklang med Parisavtalet och Sveriges klimatlöften.

Mats Fägerquist

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS