Ett annat huvudsyfte med Klassjoggen är att skapa gemenskap. Hur tänker arrangörerna och utbildningsförvaltningen när de skapat och genomför ett arrangemang som i genomförandet utesluter elever som inte klarar av det på grund av alla intryck?
Eleven har två olika alternativ under detta arrangemang.
Det ena är att delta med allt vad innebär:
Busstransporter, väntetider till bussar, många människor, höga ljud, mycket rörelse (synintryck). För många elever med neuropsykiatriska variationer är detta en dag som tar mycket på elevens energi och påverkar måendet negativt.
Det andra alternativet är att varje skolenhet själva får lösa det för de elever som ej kan delta i arrangemanget.
Det finns inget alternativ däremellan. Inget avskalat mindre arrangemang.
Att lägga Klassjoggen under första skolveckan är direkt oklokt när varje skolenhet arbetar med att trygga upp skolstarten, sätta rutiner och skapa ordning.
Frågan är hur Trollhättans stads utbildningsförvaltning kan lägga den mängden resurser, tid och använda elever och personal som levande reklamskyltar och få ut så lite i förhållande till läroplanen för att öka elevernas måluppfyllelse.
Undrar om man på respektive skolenhet skulle få använda elever samt personal som reklampelare under övriga skoldagar?
Undrar om det finns bättre användning av skattepengar, personal och elevarbetstid för att få en högre måluppfyllelse och öka tryggheten i skolmiljön och framförallt få en bättre skolstart?
Denna dag är en exkluderingsdag som utbildningsförvaltningen systematiskt genomför.
Compassio
Replik
Svar till insändare ”En av årets värsta skoldagar”.
Klassjoggen arrangeras av organisationen bakom Alliansloppet, så frågor kring själva arrangemanget får ställas till dem.
Från Utbildningsförvaltningens sida har vi valt att delta i Klassjoggen och det är upp till rektor på varje grundskola att bestämma hur formerna för deltagandet ska se ut. Det görs utifrån de förutsättningar som finns på skolan.
Klassjoggen innebär inga kostnader för Utbildningsförvaltningen eller deltagande skolor, och precis som för idrotts- och friluftsdagar, finns kopplingar till grundskolans läroplan inom ämnet Idrott och hälsa.
För de elever som av olika anledningar inte kan eller vill delta i Klassjoggen, finns alternativa aktiviteter.