Varför lång och dyrare resa med Västtrafik?

Replik Svar till Mette R på Västtrafik, 17 augusti.

ANNONS
|

Tack för ditt svar. Jag förstår ändå inte prissättningen. Om jag åker till Mellerud klockan 11.35 och kommer fram 11.47 (14 minuter) kostar resan med er 40-44 kronor. När jag sen ska åka hem med er efter lååång väntan 16.14 kommer jag hem 17.32 (1 timme och 18 minuter) och denna mycket obekväma resa kostar 69 kronor!

Inte nog med att man måste slå ihjäl flera timmar efter att man varit hos tandläkaren till exempel utan måste sen sitta i Brålanda i en busskur länge igen och få betala extra för omaket. Detta försökte jag påpeka med resan från Uddevalla förra gången, men du förstod nog inte problemet. Upprepar alltså resa från Uddevalla med buss nummer 730 och 700 klockan 12.23, framme med vägskälet 15.08 kostar 97 kronor men om jag åker 13.17 med ert tåg /ert tåg samt buss 700 och kommer fram samma tid men startar senare kostar det 200 kronor!

ANNONS

Åker jag Vänersborg-Trollhättan kostar resan 28 kronor och tar  27 minuter. Samt detta att det är bekvämt att åka, jag sitter med kortet i handen hela tiden för att inte glömma och stämpla av mig fler gånger. Det ni påstår att man kan göra det på nästa buss stämmer inte heller i glesbygd för här går nästan inga bussar.

Annica

Replik

Tack för din återkoppling. Liksom hos många andra länstrafikbolag är det ett zonsystem som ligger till grund för hur Västtrafik prissätter biljetter. I vårt fall utgår zonerna från kommungränserna. När du reser med Västtrafik To Go betalar du efter hur många zoner du reser genom. Det är samma med enkelbiljetter som köps ombord, men det är i regel lite dyrare. När du reser med kontoladdning betalar du för det billigaste alternativet av priset för antalet zoner du reser eller priset för det antal kilometer du åker. Därför kan priset skilja sig åt. Vänersborg och Trollhättan är dock en gemensam tätortszon och därför behöver man således bara betala priset för vad den zonen kostar, 28 kronor.

Att resan du beskriver skulle kosta 200 kronor låter däremot mycket. Jag skulle gärna vilja hänvisa dig till vår kundservice, 0771-41 43 00 eller vasttrafik.se, om du vill titta närmare på detta.

ANNONS

Jag vill också nämna att en efterlängtad förenkling av prissystemet är på gång. I slutet av 2020 införs en ny zonstruktur där dagens 70 zoner slås ihop till tre. Med tre zoner blir det enklare för både nuvarande och kommande resenärer att resa med oss. Även biljettsortimentet kommer att förenklas och bli mer överskådligt.

Mette Ramquist

Västtrafik

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS