Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Flygskatt. Att tro att enbart en flygskatt kommer lösa miljöproblemen är naivt, skriver debattörerna.

Flygplatsen en del av navet

Trollhättan/Vänersborgs Flygplats är en del av navet i vårt område och som företrädare för flygplatsbolaget hade det varit huvudlöst att arbeta för något annat.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Svar till Peter Eriksson och Gunnar Lidell (TTELA 11 juli)

Trollhättan/Vänersborgs Flygplats är en del av navet i vårt område och som företrädare för flygplatsbolaget hade det varit huvudlöst att arbeta för något annat. Varken Trollhättans Stad eller Vänersborgs Kommun ställde sig heller odelat positiva till flygskatten i remiss-svaren till Finansdepartementet.

De flesta som reser från vår flygplats är affärsresenärer. I rapporten från Stockholms Handelskammare framgår med all tydlighet att denna grupp inte är lika känslig för prisförändringar som privatresenärer, det är därmed inte troligt att bortfallet skulle bli så stort som rapporten siar om. Ingen hänsyn är dock tagen till det, utan beräkningar av konsekvenser har gjorts enligt en schablon där stor andel privatresenärer medräknas.

Vikten av att klara av att skapa ett gott företagsklimat kan inte nog belysas, men samtidigt måste vi självklart ta ansvar för klimatfrågan i stort. Ingen av oss kan eller vill blunda för detta. Vi vill istället vara med och driva på en ansvarsfull politik och det innebär att vi måste orka ta beslut som inte alltid överensstämmer med de populistiska gångbara argumenten som gäller för dagen.

Regeringens uppfattning är att flyget ska betala sina miljökostnader och sina utsläpp. Finansdepartementet har också meddelat att utvecklingen kommer att följas noga och om någon flygplats hotas av nedläggning är det möjligt för regeringen att till exempel att använda sig av flygplatsstödet.

Men att tro att en flygskatt ensamt kommer att lösa miljöproblemen är naivt, den ska ses som en del av ett långsiktigt hållbart miljöarbete. Visst hade det varit önskvärt med kraftfulla internationella överenskommelser, men de lyser i nuläget med sin frånvaro och om vi låter bli att göra vad vi kan samtidigt som isarna smälter kommer vi att stå inför helt nya utmaningar i framtiden som vida överstiger "problemet" med 80 kr per biljett.

Paul Åkerlund (S)

ordf. Fyrstad Flygplats AB

Marie Dahlin (S)

vice ordf. Fyrstad Flygplats AB