Mycket ofta står busschaufförer som arbetar för Västtrafik, men ej är i direkt tjänst, och pratar med chauffören som kör bussen under färd. Kan detta uppträdande vara acceptabelt för ansvariga inom Västtrafik?
Det finns situationer i trafiken där förarens fullständiga uppmärksamhet krävs för att förhindra olyckor. Dessutom är en stående person själv utsatt för risker. Idag sågs en chaufför stå och prata med en ung, relativt oerfaren förare! Som passagerare önskar man att bussen framförs på säkraste sätt.
Missbelåten resenär
Svar direkt:
Vi beklagar att du upplevt dina resor som otrygga. Säkerheten är vår främsta prioritet och det är förarens ansvar att säkra ett tryggt körsätt. Det är viktigt att komma ihåg att de allra flesta förare kör på ett säkert sätt. Det kan också finnas omständigheter då en ny förare guidas av en kollega som står bredvid. I övriga fall ska förare inte samtala med kollegor eller resenärer under färd, detta kommuniceras på fordonens dekaler.
Vi uppmanar dig att ta en kontakt med vår kundservice och ge mer information om de specifika turerna då du upplevt bristande säkerhet. På så sätt kan vi utreda synpunkterna tillsammans med berört trafikbolag för att säkerställa att vår trafik är så trygg som möjligt för våra resenärer. Du är varmt välkommen att kontakta oss via hemsidan eller på telefonnummer 0771-41 43 00.
Frida Antonsson,
Västtrafik