Är det rätt väg att gå att importera palmolja?

Detta från andra sidan jordklotet från avverkade urskogar och planterade palmodlingar för att blanda i vår diesel för att döva vårt egna samvete? menar signaturen.

ANNONS
|

Replik på ”Ohållbara utnyttjande av fossila bränslen är orsaken”.

Det som ni skriver som svar på min insändare är redan känt av alla svenskar som handlar mat i affärerna. Införande och beslut av reduktionsplikten gjordes i juli 2018 av alla vänsterpartier i Sveriges riksdag MP, C, V samt S således inte bara V som ni misstolkat det till, så MP var inte bortglömd.

Min övergripande fråga var: Är detta rätt väg att gå, importera palmolja från andra sidan jordklotet från avverkade urskogar och planterade palmodlingar för att blanda i vår diesel för att döva vårt egna samvete?

ANNONS

Rätt lösning är självklart om biodrivmedel överhuvudtaget ska inblandas i bensin och diesel är att utnyttja den svenska skogens fantastiska möjligheter såsom det redan görs idag i många svenska skogsindustrier. Från restprodukter i Sveriges massabruk kan man idag producera allt det vi kan framställa från fossilt material som (olja, kol och torv) det kan vi idag framställa av våra växande levande skogar. Att denna omställning i stor skala inte tidigare skett till biodrivmedel, beror på alla våra fega politiker som älskar skatten och momsen på oljan, som ska finansiera alla underskott, allt annat än det en gång var tänkt till, som vägar och vägunderhåll.

En stor skuld till detta är MP som om de hade plus 50 procent i Sveriges riksdag skulle stoppa allt skogsbruk i Sverige och låta Sverige vara Europas kolsänka för de länder som totalt misskött sina skogar och har ingen grönmassa kvar som tar upp deras co2-utsläpp? Sveriges släpper idag ut cirka 50 miljoner co2 per år men är nästan dubbelt co2-neutrala tack vare våra skogars tillväxt och har 4000 miljoner ton lagrade i våra växande skogar och stadigt stigande med 30 - 50 miljoner ton per år och som adderas kolsänkan. Upplysningsvis binder en (1) m3sk (skogskubikmeter) tillväxt i skogen ett (1) ton co2.

ANNONS

Inga synpunkter från MP att den ansedda miljöorganisationen Transport & Environment som i somras gav hård kritik för inblandning av biodrivmedel i dieseln. Enligt T&E har biodieseln i hela EU troligen utplånat skogar lika stora som hela Nederländerna sedan EU:s lag om gröna bränslen infördes 2010?

Vad är svaret från MP varför Sverige avviker från det nya förnybart-direktivet från EU (RED II) som kom 2018 att målet för inblandning av biodrivmedel ska utgöra minst 0,2 procent 2022, samt en procent 2025 och 3,5 procent 2030, men Sverige är bäst i klassen i hela EU med en reduktionsplikt redan idag på 30,5 procent på diesel som gjort sverigediesel till världens dyraste?

Att elektrifiera transporter är framtiden, men frågan blir då, varifrån får vi elen? Inte från nedlagda kärnkraftverk, inte från landbaserad vindkraft för storstadsbor, markägare, samer med flera vägrar i många fall vindkraftverk vid sitt boende eller sina marker alltså moment 22, samt att miljö-organisationer ofta hittar något att skydda på den utsedda platsen och då återstår bara havsbaserad vindkraft eller har MP någon annan lösning?

Jag bugar och tackar för inbjudan att jag får kontakta er miljöpartister för att få mer detaljer om er miljöpolitik, men tackar ödmjukt nej då jag själv tycker att jag har tillräckliga kunskaper för att ta ställning i klimatpolitiken.

ANNONS

Tacka vänsterpartierna för de skenande matpriserna

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS