Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Återbäring var mer prisvärt för mig

Replik på "Dessa ständiga prishöjningar hos Västtrafik"

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Jag kan inte annat än hålla med, här kostar ett månadskort 815 kronor/månad. För inte så många år sedan kunde man köpa ett fritidskort för hela länet som gällde under helger och efter klockan 16 på vardagar. Detta kort gällde i 100 dagar och kostade cirka 400 kronor. Att nu behöva betala dubbelt så mycket för en tredjedel av tiden och begränsat till en stad är ren och skär skandal.

Återbäring tas bort och en så kallad flexbiljett har nu införts som tydligen ska vara mer prisvärd för de som inte reser så ofta. Denna kostar över 600 kronor och man kan resa med den under tio valfria dagar i månaden. Jag reser inte så ofta men återbäring var mycket mer prisvärt för mig och många jag känner.

Flexbiljetten gäller en tredjedel av en månadsbiljett, är då inte det mest logiska priset en tredjedel av månadspriset? 250 - 300 kronor?

Skärpning Västtrafik. Vi som behöver ett prisvärt alternativ har inte råd med er uppfattning av ordet prisvärd.

Besviken och fattig resenär

Svar direkt:

Det är viktigt att Västtrafiks biljetter är anpassade efter våra resenärers behov. I Sverige har vi en modell där kollektivtrafiken till hälften finansieras med skattemedel och den andra hälften med biljettintäkter. Priserna i kollektivtrafiken beslutas av politikerna i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen.

Resandet med kollektivtrafiken har förändrats under pandemin och förväntas se annorlunda ut även i framtiden. För att möta nya behov hos de som reser två till tre dagar i veckan har vi tagit fram ett nytt biljettalternativ – flexbiljetten. Men givetvis ser allas preferenser och resandebehov olika ut. Därför har vi beslutat att återbäringen ska finnas kvar för de resenärer som reser med enkelbiljetter i vår app Västtrafik To Go. Den kommer utvärderas längre fram men nu tror vi att detta tillsammans med den nya flexbiljetten matchar våra resenärers behov på ett bra sätt.

Vi vill naturligtvis ha så låga priser som möjligt för våra resenärer, samtidigt som vi måste täcka upp för de kostnader som finns, för att kunna driva kollektivtrafiken. Det görs också för att vi ska kunna fortsätta utveckla och göra kollektivtrafiken så bra som möjligt för våra resenärer. Bland annat köper vi in nya spårvagnar, elbussar och tåg.

Alice Roman Dadisho,

Västtrafik