Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bild: TTELA

Att terrorisera bilisterna maximalt

Läser i TTELA om att Strandgatan och Storgatan kan få färre bilar.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Vi som är lite äldre minns när Trollhättan var en stad där trafiken inte kunde jämföras med Dantes Inferno. Det fanns ett antal gator i nord-sydlig riktning med trafik i båda riktningarna: Strandgatan, Storgatan, Österlånggatan, Kungsgatan och Drottninggatan. Vad finns kvar av detta idag? Inte mycket. Men vad jag minns flöt trafiken bra även utan trafikljus, rondeller och gupp.

Idag verkar man ha en långt gången plan att terrorisera bilisterna maximalt och driva dessa ut ur centrum. Ur många aspekter säkert bra men i processen dödar man centrum i sina försök att ändra människors beteende. Vilket inte sker. I stället åker man till köpcenter som man når bekvämt med bil. Och kvar i ett dött centrum finns de som kanske inte har tillgång till bil.

Därför var ju Moderaternas motion i januari i år välkommen. Och man gav en konsultfirma uppdraget att utreda hur man skulle kunna få ett bättre trafikflöde i centrum.

När jag läser artikeln hittar jag inte ett enda förslag från denna konsultfirma hur detta skulle ske. Tvärtom handlar det bara om att ytterligare försvåra trafikflödet. Ta bort p-platser. Ändra Storgatan till en ”gångfartsgata” med caféer och matvagnar som skulle ge ett mer levande centrum. Stäng tunneln vid folkets park. Öppna inte Kungsgatan vid Kungsporten etcetera. Detta var inte uppdraget!

Om kommunen anser att uppdraget utfördes korrekt så vill jag som skattebetalare meddela en avvikande åsikt. Firman har fullständigt missuppfattat sitt uppdrag och skulle inte ha en spänn i arvode!

Svensson