Barnperspektiv och likvärdiga skolan lyser med sin frånvaro

Replik Svar på "Målet är att eleverna ska lyckas med sin utbildning", 25 september.

ANNONS
|

Andreas, tack för svar. Menar du att det är ett nytt mål för Trollhättans stad att eleverna ska lyckas med sin utbildning?

De 80 sidorna som du hänvisar till hade kunnat sammanfattats med fem sidor. Bakgrund, nuläge samt kunskapsöversikt finns att ta del av på skolverkets hemsida, det vill säga inga nyheter. Sidorna 18-22 är de väsentliga i hela dokumentet. På sidan 18 står det att omfattande personalpolitiska insatser har skett där andelen behöriga pedagoger är låg. Det har bland annat erbjudits högre löner och högre lärartäthet. På sidan 19-20 står det att elevhälsopersonal och skolledningar har utbildats för att i högre grad kunna stödja arbetet kring problematisk frånvaro.

ANNONS

Elevhälsopersonal och pedagoger har utbildats kring Traumamedveten omsorg (TMO) för att kunna stödja barn och elever med flykt- och krigstrauman. Kompensatoriska läromedel har köpts in i syfte att ytterligare stödja nyanlända. På sidan 20 konstaterar förvaltningen följande. Av det systematiska kvalitetsarbetet så har undervisningskvaliteten och organisationen vid skolenheter med svårast förutsättningar har stärkts, men elevernas måluppfyllelse pekar ändå på att skolorna inte i tillräckligt stor utsträckning lyckas kompensera för elevernas förutsättningar. På sidan 21 står det att inför 2021 ska utbildningsnämnden genomföra en neddragning på 3,4 miljarder kronor. Det nämns också att statsbidragen har totalt sett minskat det senaste året. Det beskrivs att den fristående skolverksamheten i staden har expanderat de senaste åren och att strömningar av elever till fristående verksamhet gör att kostnaden för utbildningsnämnden ökar.

Med detta sagt återgår jag till mina ursprungliga frågor, det vill säga vad har förvaltningen för plan annat än att flytta fysiskt dessa elever från sina skolor för att vända på det negativa meritvärdet? Du nämner att för mottagandeskolorna kan det innebära i snitt 3-5 nya elever i varje klass. Detta motsvarar 15-20 procent av nuvarande klasser; ingen liten ökning alltså. Konsekvensanalys för varje skola bör finnas med i underlaget för ett välgrundat politiskt beslut. Det befintliga underlaget handlar enbart om Trollhättans image och ekonomi. Barnperspektivet och den likvärdiga skolan lyser med sin frånvaro. Politiker som har mandat att agera bör (enligt mig) göra om och göra rätt. En sådan omorganisation kräver försiktighet och långsiktig planering. I beaktande bör ni överväga att vara rädda om de som betalar skatten i staden, vara beredda för att fler kommer att välja friskolor och kanske annan kommun.

ANNONS

Rita Svensson

ANNONS