Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Andreas Olsson
Bild: Andreas Olsson

Behåll 1916 års slussled

Varför har man fått för sig att bygga en ny slussled? Den gamla är i perfekt skick.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Hur vet vi det? Jo, för några år sedan var en lantmätare och mätte in om slussväggarna hade rört sig. Det hade de inte. Mycket stabilt bygge, sa han. Bara någon millimeter. Efter det så fick slussarna nya fogar och portar

Och nu har man fått för sig att bygga helt ny slussled – tre alternativ diskuteras. Alla får stora ingrepp i kommande Nationalstadspark. Varför måste ny slussled byggas?

Två orsaker nämns:

1) Alla sex slussarna är plötsligt dåliga och rasar ihop år 2030. Vem tror på sådant trams. Slussarna är utomordentligt stabila och bra!

2) Vänerns fyra fabriker kräver större och längre båtar ljuger slussivrarna (dagens är 89 meter). Mot detta kan invändas främst två saker:

* Dels går det idag tre lastbåtar per dygn i snitt. Man får väl helt enkelt köra med fler båtar om produktionen ökas

* Dels så kan giriga bonusdirektörer med ett pennstreck lägga ned eller flytta fabriker runt Vänern och då står vi där med stora fina tomma slussar.

Fördelen med det är att segelbåtarna på sommaren slipper kriga med stora lastbåtar i våra slussar.

Staden bör vägra ny slussled