Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Bertil Ericson / TT
Bild: Bertil Ericson / TT

Buskörningar hör inte hemma i trafiken

Replik
Svar på Vi vågar snart inte ta en kvällspromenad, 6 maj.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Alla ska kunna röra sig tryggt, fritt och säkert i staden – det gäller också i trafiken. Polisen och kommunen arbetar med gemensamma krafter för att alla ska känna sig trygga på vägar och gator. Men ytterst är det bilförarens ansvar att köra på ett säkert sätt som inte utsätter människor för fara.

Från kommunens sida prioriterar vi trafiksäkerheten i områden och på vägar där vi vet att åtgärderna gör mest nytta, det vill säga där vi kan förhindra allvarliga trafikolyckor. Men det är svårt att bygga bort alla risker i trafiken – fler farthinder är både kostsamt och gör det svårare för exempelvis bussar att komma fram. I värsta fall tar många bilister andra vägar som kanske till och med ökar riskerna.

Vad kan vi då göra åt dem som inte följer trafikreglerna? Även polisen prioriterar resurserna där vi behövs mest. Vi gör trafikkontroller på de tider och platser då många kör för fort. Hur vet vi det? Genom statistik om olyckor och tillbud, men också utifrån allmänhetens tips till oss. Era iakttagelser är viktiga! När polisen syns i trafiken kan vi få många att lätta på gaspedalen och faktiskt respektera de trafikregler som vi alla har ett ansvar att följa.

För den som ändå inte följer trafikreglerna? Ja, då återstår att omhänderta körkortet eller böter. Polisen i Östra Fyrbodal skriver fler ordningsböter än någonsin – jämför vi perioden årsskiftet fram till sista april med förra året har antalet utfärdade ordningsböter närmast dubblerats. Det beror på lokala trafikinsatser och digitala verktyg för att utfärda böter.

Jenny Wester,

lokalpolisområdeschef i Östra Fyrbodal

Fredrik Hallstensson,

gatu- och parkchef i Trollhättans stad