Coronan sätter lärare ­under press i Trollhättan

Kan kunskapstappet täppas till utan att det går ut över lärarna? Det är inte en tiotusenkronorsfråga utan en miljardfråga.

ANNONS
|

Lärarnas Riksförbund har räknat på vad kunskapsförlusten för eleverna under denna coronavår inneburit. Det handlar totalt om cirka 5,5 miljarder. Om kunskapstappet skulle vara jämnt spritt över landet innebär det omkring 21 miljoner kronor för grund- och gymnasieskolan för de kommunala skolorna i Trollhättan.

I ett par månader har gymnasieskolorna och vuxen­utbildningen bedrivit distansundervisning och lärarkåren jobbat under exceptionella förhållanden. Situationen har ställt stora krav på ett helt oprövat undervisningssätt. Minskad lärarkontakt leder till att elevernas motivation minskar. Hemmasituationen är även utan distansstudier en utslagsgivande faktor. Nu riskerar klyftorna fördjupas ytterligare. Därtill kommer en ovanligt stor frånvaro bland grundskolans elever. Kunskapstappet riskerar att bli betydande. Nästan tre av fyra lärare bedömer att pandemin kommer att ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Till det kommer att hantera en osäkerhet och frustration från elever och föräldrar över uteblivna prov och rädsla för att betygssättningen ska påverkas.

ANNONS

Det finns en stor oro för att den redan i dag tunga arbetsbelastningen för lärare kommer att öka om de extra insatser som måste till för att hämta upp kunskapstappet sätts in. Redan nu säger hela åtta av tio lärare att arbetsbelastningen har ökat sedan coronapandemin tog fart i Sverige. I grundskolan beror den ökade arbetsbelastningen under våren i stor utsträckning på att lärare bedrivit dubbelarbete. Det handlar både om undervisning i klassrummet, täcka upp för sjukskrivna kollegor och samtidigt undervisa frånvarande elever på distans.

Det är nu hög tid för krafttag från ansvariga politiker, myndigheter och arbetsgivare för att underlätta situationen i skolan. Alla har rätt till en dräglig arbetsmiljö. En symbolisk eloge för det arbete som lärarna kommer att behöva göra räcker inte. Staten och kommunerna måste omedelbart kraftsamla för att vidta åtgärder som säkrar både resurser, stöd och en skälig arbetsmiljö för lärare och elever. Se till att sätta in vikarier när lärare är frånvarande. Låt lärare i riskgrupp sköta distansundervisningen hemifrån. På så sätt går det att organisera bort dubbelarbetet i grundskolan. Vi måste se till att eleverna får den undervisning de har rätt till och de kunskaper de behöver för att klara sig genom skolsystemet, utan att riskera lärarnas hälsa. Det går att göra!

ANNONS

Åsa Fahlén

Förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS