Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: JONAS EKSTRÖMER / TT
Bild: JONAS EKSTRÖMER / TT

Cyklister – det finns lösningar

Cykling ger välbefinnande och god hälsa, fördelar som man vill ha även vintertid. Välbefinnandet kan snabbt försvinna om känsliga cykeldäck punkteras av vasst isgrus, även om gruset är behandlat. Ingen grusleverantör kan garantera att det inte finns ett av alla miljarder korn, som skadar. Isgrus är ändå ett måste på vintern för dem som går och cyklar. Glassplitter finns också ofta på cykelbanor.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Hur slipper man då förargliga punkteringar? Lägg på däck med bra punkteringsskydd. Väljer man också ett dubbat däck så ökar säkerheten betydligt, särskilt vid ishalka. En året-runtcyklist berättar: ”Min 84-åriga mamma cyklar året om.”

På Länsförsäkringars hemsida finns en test på dubbade kvalitetsdäck och däck från lågpriskedjor. Bäst i test av bromsförmåga hade 240 dubb, som också är de som rullar lättast, medan lågprisdäcken presterar sämre. Båda testvinnarna finns åtminstone i Trollhättans centrumhandel. Punkteringsskyddet har inte testats, men för testvinnarna kan varken rutinerade vintercyklister eller en erfaren reparatör minnas någon punktering på just de däcktyperna. Andra bra märken finns också. Som alltid får man vad man betalar för.

Testvinnarna kostar mer än andra däck men ändå mindre än en enda vinters buss- eller bilåkande. Däcken håller sen ett antal vintrar så kostnaden per mil blir låg. Vill man byta själv kostar verktygen mindre än en hundring.

En minivariant är med dubbat fram. Bak kan man ha odubbat med bra punkteringsskydd. Cykelhandlarna och tillverkarnas hemsidor kan ge information om lämpligt val.

Vill du ha bättre cykelmöjligheter? Tala i så fall med din politiker. De är generösa med lovord över cyklingen, som behöver öka kraftigt för att miljömålen ska nås. Den logiska följden av detta borde bli höjda anslag. Trafikansvariga tjänstemän i våra kommuner har sedan både engagemang och kunskap om hur högre anslag ger bättre cykling.

Peter B Cykelfrämjandet