Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Fredrik Sandberg/TT
Bild: Fredrik Sandberg/TT

Daltande med flyget och smutskastning av tåget

Replik
Svar på Bromma flygplats är viktig för Fyrbodal.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

I en artikel påstår några liberaler. bland annat Helena Gellerman, ledamot i riksdagens trafikutskott att flygplatsen i Trollhättan och Vänersborg är viktig för Fyrbodal. De tar till så starka ord som "möjligheten att bo, leva och driva företag i hela Sverige är ett hot mot att stänga Bromma flygplats. Du milde vilket svammel. För det första ska politiker runt om i landet inte avgöra om Bromma flygplats.

Det är väl Stockholms kommun som avgör var flygplatsen ska ligga. Accepterar ni att folk från andra kommuner talar om var ni ska etablera en verksamhet någonstans? Trollhättan och Vänersborg flygplats fick 2017 3,5 miljoner i driftbidrag. Mellan 2018 och 2019 minskade resandet med 15,5 procent. Detta alltså innan pandemin drabbade oss. Skattebetalarna står för 35 procent av driftskostnaderna för flygplatsen. Detta för att några politiker och några "höjdare" ska kunna ta sig snabbt till Stockholm. Det är mycket skrämmande hur politiker som avlönas av skattebetalarna lovordar flyget och totalt negligerar tåget. Men de ser till eget intresse. Enligt en uppgift finns driftsbidraget med på Naturvårdsverkets lista över miljöskadliga subventioner.

Trots det rullar bidragsmiljonerna in till Trollhättans flygplats, flygplatsen är inte viktig. Det finns bra tågförbindelser till Stockholm. Man kan vara i Stockholm före klockan 10.00 på vardagar. Stefan Gössling är professor i turism och forskar vid Lunds universitet om hållbart resande. Han säger att vi är inne i en klimatkris som ingen verkar ta på allvar. I sin forskning menar han att många flygresor sker för att de är så billiga, inte för att de är nödvändiga. När det gäller affärsresenärerna finner han att en del av dem flyger för att få fler flygbonuspoäng. Mellan 2012 och 2018 finansierades de olönsamma flygplatserna med över 2,2 miljarder kronor.

Detta nämner inte politikerna något om. Hade det gällt en järnväg skulle den läggas ner för att den är olönsam. Skattemedel går till att värna flyget och näst in till smutskasta tåget. Flygresandet började minska innan pandemin slog till. Då insåg många att tåget är det bästa alternativet vid resor. På tåget kan man arbeta. Dessutom är det inga terminaltider utan man kan komma strax innan tåget avgår. Detta nämner inte politikerna. Att politiker avlönade med skattemedel totalt negligerar tåget är mycket oroväckande. Det är dags att börja reagera på detta daltande med flyget och smutskastning av tåget.

Christer Wilhelmsson