Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bild: Andreas Olsson

De svenska barnen ska uppfostra invandrarbarn

Replik
Svar på "Målet är att eleverna ska lyckas med sin utbildning"

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Andreas Gleisner, kommunikatör utbildningsförvaltningen Trollhättans stad, skriver 25 september följande.

“Skollagen slår fast att grundskolan har en fostrande uppgift”. Jag hittar tyvärr inte detta begreppet i skollagen. Alternativ 1: Det finns inte där vilket är mycket beklämmande om så är fallet när det är hänvisningen. Alternativ 2: Fostrande finns med i skollagen och skolan har detta ansvar. Men då kommer vi till det riktigt beklämmande. I skolförslaget föreslås det att bussa ut Kronans elever.

Det ni då indirekt säger är att nyckeln till invandrarbarns framgång är tillgång till svenska barn och att det är de svenska barnen som ska uppfostra invandrarbarn. Skola, vuxenvärld, politiker och byråkrater har misslyckats med hela integrationen och nu griper man efter det sista halmstråt, de svenska 9- och 10-åringarna ska lösa problemet. Politiker och byråkraters naivitet har förmodligen aldrig nått sådana höjder tidigare, jag påstår att ni med detta resonemang själva förklarar att ni inte kan lösa problemet ni har framför er. Ni diskvalificerar även i samma andetag skolans förmåga, för den kan enligt er inte uppfylla sitt ansvar. Att ni där till ser på svenska barn som en naturtillgång som kan exploateras för “goda syften” bör ge alla kalla kårar. Citat av Henry G. Bohn's “Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner”.

I Skolverkets läroplan för grundskola finner man begreppet fostran: “I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande”. ”Skolan ska präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet. Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till nästa.”

Mot social intervention i människors liv