Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Gorm Kallestad
Bild: Gorm Kallestad

Det våras för lätta lastbilar på förnybart

Tänk dig att den lätta lastbilen som levererar varor till grannarna och butikerna för dig som bor i stan, inte låter.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Tänk också de minskade utsläpp som sker om fler lätta lastbilar kör på el och biogas. För de kortare transporterna skulle detta underlätta väldigt. Tyvärr gör viktgränsen på 3 500 kilo att flera lätta lastbilar går på diesel. Detta då framförallt el men även biogas gör att lastbilen blir tyngre, lasten minskar och chauffören behöver annat körkort än B-körkort.

Många gånger är EUs byråkrati ett hinder för enkla lösningar. I detta fallet har Sverige helt kört av vägen. Idag ger EUs regelverk möjlighet att höja viktgränsen på lätta lastbilar som drivs av förnybar energi som el och biogas. Sveriges regering har varit väldigt senfärdiga med att införa denna möjlighet i lagstiftningen. Det är dags att vi tar nästa steg för att minska utsläppen på de kortare lastbilstransporterna och ger en möjlighet att öka försäljningen av dessa lastbilar.

Förutom buller står de även för en hel del utsläpp då det är många start och stopp. Samtidigt har även Tyskland infört subventioner på den merkostnad som fortfarande finns på en elmotor kontra en Euro 6 dieselmotor. Det är dags att lägga in en högre växel för att nå de enklare åtgärderna för att minska våra utsläpp.

Anders Dahlberg

riksdagskandidat i Centerpartiet Fyrbodals medlemsomröstning