Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

 Bild: Henrik Montgomery/TT
Bild: Henrik Montgomery/TT

Digitaliseringens bekymmer

Viktigt att belysa exempel på digitaliseringens brister. Det finns självklart mycket positivt också, och det får ju hela tiden stor fokus, men vad vi oerhört sällan pratar om är de negativa sidorna.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Refererar till ledarartikeln “Datasäkerhet” 18 december, TTELA.

Skulle man summera alla plus och alla minus så är det långt ifrån säkert att det positiva väger över.

Med lång erfarenhet inom IT- branschen så förstår man tydligt problemen och de risker samhället utsätts för. Tyvärr har ju de flesta medborgare inte den insikten utan ser bara det positiva och “kör på”. Med pandemins intrång i vårt samhälle har vi ju äntligen förstått samhällets brister vad gäller den typen av händelser. Förhoppningen är ju att vi får se en förändring/förbättring där. När det gäller digitaliseringen är bristerna och riskerna annorlunda men mycket större. Alltså också något att diskutera och förändra innan konsekvenserna blir alltför oacceptabla även där. Några exempel…

• Alla cyberattacker som allt mer och mer kommer att påverka vår vardag, våra företags ekonomi, vår säkerhet och till och med våra liv på ett oerhört negativt sätt. Vi har bara sett början. Något som våra medborgare inte tänker på över huvud taget. Vår digitaliserade värld gör oss oerhört sårbara.

• Våra barn utsätts för livshotande strålning från wifi i skolor – inget görs

• Våra banker och alla andra som gång på gång luras på mångmiljardbelopp vilket ju är möjligt tack vare den digitaliserade världen. I ett kontantsamhälle är den nivån på bedrägerier inte ens tänkbar. Bankerna tror sig kunna lösa det men tror man det är man långt från verkligheten. En banklögn för att lugna kunderna.

• All kriminalitet såsom droghandel, sexhandel, barnpornografi etcetera som når ut till en oerhört stor mängd av världens invånare på några sekunder och är vardag på sociala medier och inte minst darknet. Miserabelt!

Fick en månadsfaktura från sms-park på två kronor! Om en person, och inte ett IT-system med alla dess brister, hade skrivit ut den fakturan så hade sunt förnuft sagt – nej, vi väntar att fakturera tills beloppet blivit acceptabelt stort så det åtminstone betalar fakturakostnaden. Några dagar senare fick jag en månadsfaktura från en annan leverantör på tre kronor? Listan kan göras mycket, mycket längre.

När man i dessa pandemitider handlar på nätet så blir man ofta helt stum när man ser de olika hemsidornas konstruktion och bristande funktionalitet. Dock i dessa tider har ju digitaliseringen trots alla brister haft en viktig roll.

H.H