Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Stefan Bennhage

Eidars renoveringar skapar oro!

Eidar har genom åren genomfört stora och omfattande renoveringar, och nu pågår stamrenoveringen i kvarteret Stensmedjan. Jag har uppmärksammat hur allt fler hyresgäster uttrycker starkt missnöje över Eidars renoveringar. Det har även under en längre tid inkommit flera klagomål, från hyresgäster i kvarteret Sågkvarnen och Stensmedjan.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

De återkommande klagomålen handlar till stora delar om bristfällig information och ett svagt boinflytande under renoveringstiden. Jag har lyssnat på många hyresgäster i de berörda bostadsområden, som upplever oro för framtiden.

Eidars renoveringar väcker starka känslor, och det finns risk för att det skadar trovärdigheten på lång sikt. Jag vill se att Eidar skapar en närmare dialog med hyresgästerna.

Shorsh Ali

Ordförande för föreningen Ett hem för alla

Svar direkt

Vi måste renovera våra fastigheter med jämna mellanrum för att kunna upprätthålla standard och kvalitet i boendet för våra hyresgäster. Alla hus måste med tiden genomgå en större renovering, så kallad stamrenovering då vi byter ut till exempel avlopp, ventilationssystem, fönster och el- och vattenledningar. Eftersom Stensmedjan är byggt på 1950-talet var det därför dags för en mer omfattande stamrenovering där nu.

När vi renoverar Eidars fastigheter gör vi det med ambitionen att göra processen så smidig som möjligt för de boende. Vår ambition är alltid att våra hyresgäster ska känna sig informerade och vi lägger stor vikt vid boinflytande. Vi bjuder alltid in alla boende till informations- och dialogmöten inför en större renovering. Hyresgästerna i Stensmedjan har fått möjlighet att välja mellan olika utseende på kakel, bänkskivor, skåpsluckor med mera. De har även fått möjlighet att välja omfattning på renoveringen, vilket också avgjort vilken hyresjustering den boende fått. Under tiden renoveringen pågår finns en så kallad ombyggnadssamordnare från Eidar på plats för att hålla de boende uppdaterade om vad som händer samt för att ha en löpande dialog under tiden renoveringen pågår.

Vi är måna om att lyssna på våra hyresgäster och kommer därför att gå ut med en enkät inom några dagar för att ta lärdom av hur de boende i Stensmedjan upplever renoveringsprocessen. Vi strävar alltid efter att utveckla oss och resultatet av enkäten kommer att ge oss bra underlag för eventuella förbättringar så att vi kan genomföra kommande renoveringar på ett ännu smidigare sätt, och med ännu bättre information och boinflytande från start till slut.

Sanny Mattelin

Förvaltningschef AB Eidar Trollhättans bostadsbolag