Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Johan Nilsson/TT
Bild: Johan Nilsson/TT

Elkompensation i juni – varför?

Staten beslutade att stötta svenska hushåll för det höga elpriset, detta skulle betalas ut i mars-april var det sagt.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Jag konstaterar att det varken på mars- eller aprilfakturan från Trollhättans Energi gjorts något avdrag för elkompensation, och undrar varför?

Vid en rundkoll på andra nätägare har vissa redan börjat betala ut, och andra betalar ut nu i april. Jag går då in på Trollhättan Energis hemsida, och ser att ersättningen ska betalas ut i juni. Juni? Otroligt okänsligt av Trollhättans Energi! Förstår de inte att vissa i samhället verkligen behöver denna ersättning - nu? Inte i juni, när elförbrukningen, och därmed kostnaden är lägre än under vintern.

Ekonomiskt utsatt

Svar direkt:

Vi arbetar så snabbt vi kan med att betala ut elpriskompensationen.

Precis som du säger är elpriskompensationen beslutad av staten och vi som elnätsägare har fått året på oss att se till att kompensationen når våra kunder. Vi har full förståelse för att många behöver ersättningen nu, därför jobbar vi så fort vi bara kan. Vi har beslutat att betala ut kompensationen direkt och inte göra avdrag på kommande fakturor.

Detta gör att du får vänta lite längre på kompensationen men får i stället hela beloppet utbetalt på en gång. Här ser förutsättningarna olika ut för olika elnätsbolag i landet. Vi behöver helt enkelt lite tid på oss för att skapa systemtekniska förutsättningar att hantera detta och att samla in kontonummer för att kunna göra utbetalningen.

Alla kunder som ska få elpriskompensation blir kontaktade av oss under april/maj via mejl, sms eller brev. Du är varmt välkommen att besöka oss på Förrådsgatan 2 eller ringa på 020-89 90 00 om du vill prata mer.

Henrik Larsson

kundservicechef Trollhättan Energi