Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Christian Flodin
Bild: Christian Flodin

Enligt Trafikverket är det inte svårare för småbåtar vid norra leden

I artikeln i TTELA 15 februari angående förslagen på nya slussleder i Trollhättan, uttrycker kommunen och dess tjänstemän förvåning över att det finns flera alternativ till den södra dragningen.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Håkan Falck och Johan Bengtssons uttalande innehåller dock avgörande faktafel som behöver belysas så att Trollhättans invånare inte blir vilseledda med fel information. Efter sökning på Trafikverkets hemsida ringde undertecknad upp slussbyggets projektchef för att istället få faktabaserade svar på de frågor som uppstod.

• Tjänstemännen hävdar att husen på och i anslutning kring Västergärdet måste rivas ifall den nya slussleden dras enligt alternativ Norr. Enligt Trafikverket påverkas inte husen på Västergärdet av den norra dragningen.

• Det hävdas även i artikeln att endast sex till åtta fastigheter kan behöva köpas ut om dragningen sker på Skoftebysidan. Enligt Trafikverket är det i storleksordningen 30 fastigheter som riskerar att tvingas rivas om man drar leden på Skoftebysidan.

• Tjänstemännen hävdar även att alternativ Norr är ett sämre nautiskt alternativ för småbåtar, som får svårare att ta sig in i slussarna. Enligt Trafikverket är det inte svårare för småbåtar vid den norra leden. Det är istället tvärtom, det är minst ström vid den norrgående leden jämfört den södra som möter större nautiska utmaningar.

Tjänstemännens uppgift och roll är att bistå politiker och allmänheten med faktabaserade underlag så att rätt beslut kan tas i rätt tid. Men i måndagens artikel förser de läsaren med vilseledande uppgifter som är baserade på ”penseldragningar” från 2013 och inte längre aktuella. Jag rekommenderar kommunens tjänstemän och politiker att läsa på i ärendet innan man yttrar sig. Det är uppenbart att det finns bristande kommunikation mellan Trollhättans kommun och Trafikverket.

Därför behöver även kommunikationen med Trafikverket förbättras så våra tjänstemän och politiker får korrekt information och kunskap om de olika slussalternativen och dess konsekvenser för staden och dess invånare. Den nya slussleden, var den än kommer dras, kommer få stor påverkan på omgivningen och dess invånare, inte minst de boende vid slussarna. För det krävs att kommunens politiker och tjänstemän förser allmänheten med korrekt fakta så att Trollhättans invånare kan vara säkra på att kommunens politiker tar faktabaserade beslut.

Skoftebybo