Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: TTELA
Bild: TTELA

Få prata med människa och inte en maskin

Replik
Svar på "Får ofta svaret - ring senare eller en annan dag", 12 juni.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Jag håller med dig till hundra procent "Ledsen gammal man". Hoppas jag kan göra dig lite gladare genom instämma i det du skriver om Primapraktiken. Sorgligt att den blivit så när visionerna ska springa före förståndet. I Sverige i dag finns 1.3 miljoner människor som inte är med på IT karusellen. Varit patient på Primapraktiken i många år och sett vart det dragit iväg. Jag tillhör dem som är lottad på en läkare. Förr hade hen telefontid på morgonen och hade man tur kunde man få uträtta sitt ärende, men kön var lång.

Pratade med de i bekantskapskretsen och de berättade, att de varje år fick en kallelse till provtagning och en tid för att träffa "sin" läkare på sin vårdcentral, för genomgång av provsvaren och de fick en hälsoundersökning. Jag tyckte detta verkade konstigt så jag lät dem utveckla sin berättelse. Jag hade varit patient hos Primapraktiken i många år men aldrig blivit kallad på någon provtagning åtföljd av hälsokontroll.

Jag tog kontakt med Primapraktiken (på den tiden det gick att ringa dit och få prata med en människa och inte en maskin). Jag sa, att jag ville ha ett besök hos min läkare. Svaret blev, att jag fick vänta tre månader på att få träffa hen. Tänk om jag är frisk då, sa jag och avslutade samtalet.

Nej, Primapraktiken har satsat på IT för att om möjligt sortera bort oss gamlingar och satsar på en patientkategori som ger mer klirr i kassan. För att överskugga detta har man inrättat en så kallade +75 mottagning. Men vi som är mellan +65 till +75 har man sållat bort.

Klart är, att Primapraktiken inte är vad den varit och bemötandet ger känslan att man inte är välkommen. Det har gått så långt, att min fru vägrade gå dit. Hon fick ont i magen och kände så stort obehag, att hon vägrade gå dit med påföljd att hennes sjukdom gick för långt innan hon fick vård.

Undantaget från den kritik jag levererat är provtagningspersonalen. Dit känner man sig alltid välkommen och möts av empati och gott omhändertagande. Hade dessa inte funnits, så hade jag bytt vårdcentral för länge sedan.

Också gammal besviken man

Tomas Everitt, leg. läkare, verksamhetschef på Primapraktiken, Trollhättan har erbjudits att besvara med har avböjt.