Fallens dagar är ju en av Sveriges äldsta sommarfestivaler, men är trots det fortfarande pinsamt okänt ute i landet, menar skribenten.
Fallens dagar är ju en av Sveriges äldsta sommarfestivaler, men är trots det fortfarande pinsamt okänt ute i landet, menar skribenten. Bild: Christian Flodin

Fallens dagar en vit fläck på festivalkartan?

Fallens dagar är ju en av Sveriges äldsta sommarfestivaler, men är trots det fortfarande pinsamt okänt ute i landet, menar skribenten.

ANNONS
|

I TTELA den 29/5 är det ett helt uppslag som berättar om sommarens alla konserter och musikfestivaler över hela landet. En TT-artikel som sprids via landets alla tidningar och som fungerar som en viktig input när svenskarna planerar sina semestrar.

Därför är det så trist att notera att Trollhättan och Fallens dagar med alla fantastiska konserter som vi bjuds på – gratis – inte nämns med ett enda ord.

Hur är det möjligt? Skickar inte de som arbetar med konserterna i Trollhättan in informationen till TT och alla andra medier som varje år sprider fakta om sommarens musikupplevelser?

Extra intressant är att TTELA:s redaktion inte heller noterat att sommarens största arrangemang i Trollhättan inte är med. Det hade ju kunnat läggas till när uppslaget redigerades.

ANNONS

Tyvärr är detta inte första gången det händer. I många medier som ger tips om sommarens turist- och musikupplevelser tycks Trollhättan vara en vit fläck. Jag tror inte att medierna är negativt inställda till just Trollhättan, de har bara inte fått information om allt som händer här.

Fallens dagar är ju en av Sveriges äldsta sommarfestivaler, men är trots det fortfarande pinsamt okänt ute i landet.

Kan någon svara på varför det ser ut så här? Visst vore det trevligt och bra för turismen om Fallens dagar med alla olika artister och arrangemang syntes över hela Sverige?

Fallens dagar förtjänar mer

Svar direkt:

Jag håller med insändaren om att det är trist att Fallens dagar inte får en mer nationell spridning. Vad det beror på vågar jag inte spekulera i. TT ligger med på våra listor precis som många andra nyhetsbyråer när vår kommunikationsavdelning gör pressutskick för Fallens dagar.

Vi gör flera riktade marknadsföringsinsatser, Visit Trollhättan Vänersborg likaså. Vi trycker även en bilaga som når ut till upp till 100 000 hushåll i regionen. Det ska sägas att Fallens dagar alltid är välbesökt oavsett. Vi är också alltid väldigt nöjda med vårt program och den allmänna inställningen i Trollhättan med omnejd är att invånarna verkar vara det med. Men som sagt, varför inte det snappas upp på fler ställen runt om i landet vågar jag inte svara på.

ANNONS

Elias Leijon

arrangemangsansvarig Trollhättans stad

Svar direkt:

Precis som du skriver är artikeln som var med i TTELA den 29 maj en TT-artikel som når hela Sverige. Deras nyhetsvärdering kring vilka evenemang de belyser i den är svårt för mig som nöjeschef på TTELA att svara på. Fallens dagar är ett av de största evenemangen i Trollhättan och såklart därför också i TTELA:s bevakning.

Vilka konserter och artister som är aktuella för Fallens dagar rapporterade TTELA kring redan den 21 april i år – och tidningens bevakning kring helgen i Trollhättan kommer såklart inte stanna där. Jag kan lova dig att ett helt gäng fler artiklar kommer att komma både före och efter 21–23 juli.

Lovisa Meijer

nöjeschef TTELA

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS