Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Sebastian LaMotte

Fel slutsiffra på registreringsnumret kostade 300 kronor

Besökte Vänerparken i ett ärende, maken parkerade bilen, med sms-parkering då han inte hade mynt i fickan. Tyvärr hade han skrivit felaktig sista siffra i registreringsnumret. Resultatet blev en böteslapp, från Hojab parkeringsservice, Solna.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Trots direkt kontakt med parkeringsbolaget där vi förklarade vad som hade hänt, vi hade även kunnat lämna bildbevis med bilen framför stolpen med uppgift om parkeringsrutin, blev det tyvärr ingen rättelse. Man hänvisade till parkeringsbolagets regler, bland annat om rätt registreringsnummer vilket är ju självklart även för oss. Men när det blir fel av förklarliga skäl.

På hemsidan för Hojab kan man läsa bland annat följande; ”Handels- & Jurist Inkasso och Hojab parkeringsservice samarbetar med kommunala och privata parkeringsbolag i hela Sverige. Vi är specialiserade på uppföljning och indrivning av kontrollavgifter för olovlig parkering”.

Vad jag förstår så är det flera bolag som är involverade i sms-parkering, Securitas bevakar parkeringsplatserna, Intelon skickar faktura, Hojab utfärdar/driver in eventuella böter.

Det jag undrar över är om Vänersborgs kommun verkligen anlitar detta bolag och i så fall vad får kommunen ut av dessa parkerings- avgifter/böter?

Felparkering=kassako