Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Carl-Johan Utsi/TT
Bild: Carl-Johan Utsi/TT

Fjärrundervisning möjliggör utökade kunskapsresultat

Sverige behöver en livskraftig skola. En skola där alla får en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Var i landet du bor eller vilken bakgrund du har ska inte spela någon roll för dina förutsättningar att lyckas.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Tack vare Centerpartiet får skolorna nu nya möjligheter att stärka undervisningen med fjärrundervisning.

Skolan är ofta navet på lands- och glesbygden. Men bristen på lärare i allmänhet och på behöriga lärare i synnerhet, är tyvärr ett stort problem. Att stärka kvalitén och öka likvärdigheten har hög prioritet för Centerpartiet. Genom fjärrundervisning kan kompetens delas över hela landet och lärare kan fördela sin tjänst på flera skolor utan att dagligen behöva åka mellan olika skolor. Det sparar tid och ger fler tillgång till lärare med behörighet.

Tack vare digitaliseringen kan vi nu ge elever på lands- och i glesbygden en kvalitativ fjärrundervisning. Det är ett naturligt steg inom svensk utbildning som gör det möjligt för en behörig lärare att undervisa elever som finns på en annan skola. Undervisningen sker digitalt med en handledare på plats i skolan. På det sättet kan skolor som har svårt att få behöriga eller erfarna lärare ändå få tillgång till just en sådan. Det höjer kvaliteten på undervisningen eleverna får.

Fjärrundervisningen är också avgörande för nyanlända elevers tillgång till modersmålslärare och studiehandledare. Genom fjärrundervisning kan skickliga och kompetenta lärare på såväl lands- och glesbygden som i städerna nu nå fler elever.

För oss är det viktigt att varje elev blir mött där den står. Den som inte har lika lätt att lära ska få hjälp och stöd att utveckla sina kunskaper. Den som har lätt för sig ska få utmaningar och stöd för att fortsätta utvecklas. Oavsett var i Sverige man bor.

Centerpartiet ser fjärrundervisningen som ett bra redskap för att nå ökat kunskapsresultat i skolan både på landsbygden och i staden. Den enskilt viktigaste faktorn för ett gott liv är fullföljda studier och det är därför vi kämpat för att öka möjligheterna till fjärrundervisning.

Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot, utbildningspolitisk talesperson

Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot

Mats Andersson (C), Ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Vänersborgs kommun