Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Gorm Kallestad
Bild: Gorm Kallestad

Frustrerande för lärare att inte räcka till

Det har skrivits mycket om att lärarna går på knäna för att sköta undervisningen.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Det  är säkert frustrerande att uppleva att man inte räcker till. Det som är värre är att det drabbar eleverna värst. De får inte den undervisning som de behöver och har rätt till. Uppgifterna är tråkiga och upprepas vecka efter vecka. Undervisning via dator fungerar dåligt och man har inte möjlighet att fråga eller få en förklaring. Har man någon enstaka timme i skolan skriker läraren om att kunskapsnivån har sjunkit katastrofalt och att eleverna sköter sig dåligt. Detta hjälper ju knappast. Ska eleverna känna skuld också för att undervisningen inte fungerar.

Lite självkritik från lärarna vore önskvärt. Kan det tänkas att lärarna kunde gjort det lite intressantare och uppmuntrat eleverna i stället för att lägga hela skulden på eleverna. Naturligtvis gäller inte detta alla, en del lärare lägger ner tid för att fånga elevernas intresse och peppar i uppmuntrande ordalag.

Detta borde ju skolverket förutsett och hjälpt lärarna till rätta arbetsmetoder. Och även mer personal skulle kanske gjort skillnad. Varför har man inte gjort något då det är uppenbart att det inte fungerar tillfredsställande. Det är ingen hemlighet att en del elever behöver mer hjälp av lärare även med normal skolgång och skulle behöva ännu mer hjälp med hemundervisning. Jag är säker på att det finns lärare som känner som jag, att det är synd om eleverna.

Min åsikt