Gamla och klena fick stå i blåst och kyla över en timma

Ovärdigt, oförskämt mot er personal och era kunder/patienter det som hände på Stavre vårdcentral 23 april.

ANNONS
|

Hur kan ni låta hundra personer som har bokade tider och drop in stå i samma kö där samtliga får stå i kyla och blåst i över en timme framför en låst dörr? Innanför fanns ett nästintill tomt, stort och varmt väntrum. Många patienter, gamla och klena, var lättklädda då de hade en bokad tid. Saknas empati?

Här fanns en låst dörr utan någon dörrvakt som kunde släppa in patienter till bokade tider, inga kölappar. Är det helt utan planering? Vi hade bokade tider, liksom många av de andra men det var bara att ställa sig sist i den stillastående kön. Det fanns endast en sköterska för både de bokade tiderna och drop in. I flaskhalsen "registreringen" fanns en stackars grabb, där mycket stoppades upp. Varför inte två ingångar – en för bokade och en för drop in?

ANNONS

Varför inte få vänta inomhus i värmen i de stora lokalerna, och gärna med kölappar för att slippa den stillastående kön? Vi fick vänta ute i blåsten och kylan över en timma. Många frös. Vår dotter som också bokat tid fick gå till sitt jobb utan att ha fått sin spruta efter en dryg halvtimme.

När vi och sju stycken genomfrusna personer till slut fick komma in var det tomt i de stora väntrumslokalerna. Jag bad "registratorn" att ha medkänsla med de stackars frysande hundra personerna ute i kön att släppa in så många som möjligt – men det blev ett nej.

Lever vi i Sverige eller i en Öststat? Vi skattebetalare betalar väl lönerna och Stavre vårdcentrals personal ska väl visa empati, medkänsla, hjälpa och inte förkyla sin patienter.

Frustrerad, frusen och genomblåst 75-åring

Svar direkt:

Vi beklagar den upplevelsen som beskrivs i insändaren. Under lördagen den 23 april vaccinerades det mot covid-19 i Stavre Vårdcentrals lokaler liksom veckan innan. Vi märkte en avmattning veckan innan och planerade således för färre vaccinationer.

Det visade sig bli en ganska stor efterfrågan främst från patienter som ej hade bokat till vaccinationen. Vi har vid samtliga vaccinationer en prioritering på de som bokar och försöker beakta detta i de köer som släpps fram.

ANNONS

Lördagen den 23 april var efterfrågan större än beredskapen vilket gjorde att det blev längre väntetider. Under dagen kallade vi in extra personal men lyckades ej möta den efterfrågan som var. Vi ber om ursäkt för detta till samtliga patienter som besökte oss den dagen. Vaccinationsenheten har vidtagit åtgärder och har en större beredskap med fler personer den här veckan då vi också vaccinerar på vårdcentralen.

Semir Facic

Medtanken Group Vaccinationsenhet

ANNONS