Gynnar de redan välbeställda bolagen

Västtrafiks färdtjänstupphandling hade kunnat gynna minst 200 småföretagare

ANNONS
|

2022 ska uppdragen för färdtjänsterna via Västtrafik vara fördelade i Västra Götalandsregionen. Västtrafik som ägs helt av Västra Götalandsregionen har valt att dela upp dessa avtal i extrema paket som gynnar de redan välbeställda bolagen som blir de enda som ens har en chans att få lägga anbud på dessa avtal. Anledningen till det är inte någon prispress eller miljöfördel eller något i den stilen utan huvudanledningen är att man enbart kollar på omsättning och bransch. Något som starkt trycker ner småföretagaren med enbart en eller två taxibilar, även om de bolagen skulle ha en stark fördel i miljöutsläpp eller prisförslag.

ANNONS

Det som sedan händer i praktiken är att småföretagen, alltså de små taxibolagen med en eller två taxibilar med stark erfarenhet av färdtjänst blir underleverantörer till de stora aktörerna som enbart blir större medan den slitande företagaren som själv tar hand om körningarna på ett ansvarsfullt och föredömligt sätt får en liten peng till sin redan halvt sårbara ekonomi.

Här har Västra Götalandsregionen inte tänkt till. Färdtjänsterna i Västra Götaland är ett ypperligt exempel på att gynna småföretagande i regionen. Vi talar om 200-400 småföretag som direkt kan bli självförsörjande bara av att få dessa avtal, så min fråga är varför går då Västtrafik ut med de här omöjliga omsättningskraven som starkt förkastar möjligheterna för småföretagare att ens lägga ett anbud?

Om det är det administrativa som man är rädd för så är den besparingen redan gjord i prispressen som det skulle innebära vid anbudet. Är det erfarenheten av färdtjänst som man tror att det finns brist på så är man helt vilsen, i Västra Götaland har vi fler egenföretagare som har den erfarenheten än de anställda hos dessa enorma bolagen som får avtalen idag.

Så vad är det man är rädd för och varför utnyttjar man inte den här enorma möjligheten. Det enda som det nuvarande upplägget gör är att gynna de redan välbeställda och öka kostnader för eventuella underleverantörer som egentligen hade kunnat stå helt på fria ben bara tack vare ett sådant avtal.

ANNONS

Mehdy Moussavi, Socialdemokrat

ANNONS