Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Heiko Junge/NTB scanpix/TT
Bild: Heiko Junge/NTB scanpix/TT

Har vi tid för demokrati på arbetsplatsen?

Den 5 oktober firar Sveriges lärare världslärar- dagen tillsammans med sina kollegor runt om i världen, och uppmärksammar hur viktiga lärare är för att alla barn och ungdomar ska få den utbildning de har rätt till.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

I utbildningens uppdrag har lärare och skolledare också ett viktigt demokratiskt uppdrag. Det är genom utbildning som kommande generationer fostras i demokrati och mänskliga rättigheter. Förskolan, fritidshemmet, grund- och gymnasieskolan ska kännetecknas av värden som människors lika värde, jämställdhet, solidaritet och individens frihet.

Lärarförbundets arbete bygger på solidaritet inom professionen på arbetsplatsen såväl i Sverige som i världen.

Vi står upp för varje lärares rätt att organisera sig i starka, oberoende och demokratiska fackliga organisationer. Varken utomlands eller i Sverige kan demokrati och inflytande tas för givet.

Här i Sverige har covid-19 inneburit extra stora utmaningar för förskola, skola och fritids. Vi lärare har varit fantastiskt bra på att anpassa oss, men det har påverkat hur vi använder arbetstiden.

Vi måste ha tid för undervisning och återhämtning, men också för möten som stärker demokratin på arbetsplatsen.

Vi i Lärarförbundet Trollhättan uppmanar varje arbetsplats att stärka tiden för demokrati, involvera fler tidigt i beslutsprocesser och stärka förutsättningarna för valda ombud att företräda medlemmarna. Vi behöver balans mellan krav och resurser och vi uppmanar våra kommunala politiker att möta oss i detta.

Jenny Barkman,

ordförande Lärarförbundet Trollhättan