Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Isabell Höjman/TT
Bild: Isabell Höjman/TT

Hjälplös utan smartphone och mobilt bank-ID

Det är hopplöst att utföra mina ärenden med dessa företag: Telia, Nordea , ICA-banken.

Det här är en insändare. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Gör så här.

Telia: Vill ändra mina avtal! Med min dator går det inte att logga in. Ringer men de kan inte göra någonting efter man till slut kom fram med knappval, personnummer och kundnummer, men sedan är det stopp då de kräver att jag ska identifiera mig med mobilt bank-ID, som jag inte har. Alternativet är att de "med post" sänder en kod, som identifierar mig. Kan hända att "shopen" på Överby kan hjälpa mig?

Nordea: Jag vill veta status på mina konton! Banken kräver att man "skannar" en QR- kod. för att komma in på kontona. Måste nog åka till kontoret i Trollhättan. Ica-banken: Vill säga upp alla mina åtaganden! Kräver mobilt bank-ID eller "bank-dosa" för att komma in till mina konton. Dessutom har de tagit över mina tillgångar från Forex-bank, som jag vill veta vart de tagit vägen. Ringer ICA kundtjänst och blir placerad i kö med uppgiven väntetid 39 minuter och 10 sekunder. Jag ger upp! Måste nog åka till ICA kundservice i Borås.

Det är bedrövligt hur dessa företag behandlar sina kunder, då de flesta andra banker och bolag enkelt kan nås via dator och vanligt bank-ID och utan en smartphone med mobilt bank-ID .

Pensionär Vargön