Hoppas distansundervisningen är här för att stanna

Replik Svar till Regelvidrigt att stänga högstadier i Trollhättan och Vänersborg, 12 januari och Var tog barnens rätt i samhället vägen, 12 januari.

ANNONS
|

Rekommendationen att stänga högstadier kom från regionen som såg att smittspridningen bland ungdomarna sjönk under jul och nyår.

Vi tycker Trollhättan och Vänersborgs kommuners beslut att stänga högstadier är helt rätt. Kommuner som tar sitt ansvar i denna pandemi.

I slutet av terminen kom ett flertal mail ”fall av covid-19 smitta i klassen" med information till vårdnadshavare. Att få detta mail innebär att eleven ska följa givna riktlinjer i 14 dagar. Riktlinjer som att träffa så få som möjligt, undvika träffa vänner, avstå fritidsaktiviteter, inte vistas i allmänna lokaler, undvika kollektivtrafik och så vidare. Men till skolan ska de gå så länge de inte har några symptom.

ANNONS

Vi tycker i alla fall att möjligheten till distansundervisning ska erbjudas alla elever fortsättningsvis efter 24 januari, av flera anledningar. Först och främst för att minska smittspridning genom att minimera antalet personer som träffas i trånga skollokaler och små skolbussar. Men också för de barn som behöver vara hemma på grund av förkylningssymptom, nära anhörig i riskgrupp och inte minst alla barn som faktiskt mår bättre av studier hemma än i skolans miljö. För hur fint det än låter att skolan är för alla så är den faktiskt inte det.

I era insändare ”Regelvidrigt att stänga högstadierna…" och ”Var tog barnens rätt…” står bland annat följande:

”Man ser inte till elevernas behov av stöd och hjälp…”, ”När eleverna inte är välkomna att vistas i sin skolas skyddade miljö…”, ” Det innebär att inga utomstående vuxna per automatik ser och fångar upp de barn som inte tycks må väl av någon anledning.”

Följande text är kopierad ur informationen vi vårdnadshavare i Trollhättans stad fått. Ett ansvar som rektor och lärare har oavsett pandemi eller ej. Sköter de det uppdraget bör de ha rätt bra koll vilka elever som har behov av särskilt stöd eller på annat sätt är i en utsatt situation så skolan behöver ta sitt ansvar.

ANNONS

"Elevens rätt till en likvärdig undervisning är fortsatt stark, och därför kommer skolsituationen att anpassas efter elevernas förutsättningar och behov. Det innebär att vissa elever trots beslutet kommer att ha sin undervisning i skolans lokaler. Bedömningen görs i det enskilda fallet av rektor och lärare i samråd med elev och vårdnadshavare.

• Det kan handla om elevens tillgång till internetuppkoppling och en lugn plats i hemmet där eleven kan delta i undervisningen, men det kan också finnas pedagogiska skäl som gör att eleven behöver komma till skolan och ha undervisning där, säger Karin Persson.”

Trollhättan hade kunnat göra som de gjort i Ale och testat elevers möjlighet till hemstudier under hösten och kartlagt vilka som har förutsättningar att klara det väl och vilka som eventuellt behöver en hjälpande hand oavsett om det gäller it-uppkoppling, tydlighet eller helt enkelt att klara sig själv hemma.

För en av oss föräldrar som har en dotter i skolan så passar distansundervisning utmärkt. På bara en vecka ser jag hur mycket bättre hon mår både psykiskt och fysiskt. Så ska man se till varje individs behov, hoppas jag verkligen distansundervisning är här för att stanna. Kanske inte på heltid men åtminstone på deltid.

Den andre föräldern har en son i skolan som har behov av anpassningar i skolan. Han har klarat distansundervisningen väldigt bra han också. Han får det stöd han behöver, tillsammans med mig som vårdnadshavare så har pedagoger kommit fram till den bästa anpassningen för honom på distans. De anpassningar han har i skolan har han även på distans. Erbjudande att få studera i skolan har också erbjudits.

ANNONS

Så kontentan i det hela är – bra jobbat till kommunerna som har tagit detta beslut!

Nöjda mammor

ANNONS