Hur många familjer ska behöva tvingas bort från sina hem för bevarandet av stig?

Replik. Svar på Vi har för avsikt att ge planbesked för det södra alternativet, 22 februari.

ANNONS
|

Jag håller med Håkan Falck och Johan Bengtsson i att en ny slussled påverkar Trollhättan ur flera perspektiv och att påverkan på natur, kultur och människor behöver tas hänsyn till. Det är just därför man behöver vara extra påläst när man uttalar sig i media eller tar några beslut i ärendet.

Tjänstemännen påstår att den södra dragningen, vid Skoftebyn, är brett förankrad. Men den förankringen var baserad på gammal information. Nu har ny information tillkommit från trafikverket som helt förändrar situationen och då behöver man se över denna förankring igen. Så hur kan tjänstemännen då påstå att dragningen över Skoftebyn är brett förankrad? Tjänstemännen säger att de vill ta till sig ny information om de olika dragningsalternativen. Samtidigt säger de att de andra dragningarna inte är aktuella. Hur kan de säga det om de inte upplever att de fått all information?

ANNONS

Jag förstår att Kärlekens stig är ett omtyckt promenadstråk, jag går själv ofta där, men om man tittar på trafikverkets kartor så kan man tydligt se att större delar av stigen kommer att kunna bevaras. Och min fråga är hur många familjer ska behöva tvingas från sina hem för att bevara en bit stig? Vad har kommunen för plan för att hantera förflyttningen av 20-30 familjer? Kommer deras barn kunna gå kvar i sina skolor?

Att förslaget ’Mitt’ som går genom Gamle Dal avfärdas kan jag helt förstå, det skulle jag också kalla att inkräkta i byggnadsminnen och rekreationsområden som har starka kopplingar till stadens historia. Men vilka byggnadsminnen menar Håkan Falck och Johan Bengtsson påverkas av dragningen över Västergärdet? Vad är det som säger att en slussled genom Västergärdet inte skulle kunna innehålla promenadstigar både för invånare och turister. Själv brukar jag alltid ta besökare till slussarna för att titta på när båtarna slussas. En ny slussled över Västergärdet innebär inte att man inte kommer kunna ta sig från den ena sidan till den andra. Hela Gamle Dal kommer att finnas kvar och dra till sig turister. Men 30 familjer kommer kanske att tvingas bort från sina hem ifall slussleden dras över Skoftebyn.

ANNONS

Om ingenjörerna på GKN och NEVS inte skulle kunna ta till sig ny fakta och konsekvensbedöma olika förslag, så skulle flygplan störta och bilar krascha. Jag hoppas även att tjänstemännen och beslutsfattarna i Trollhättan på samma sätt kommer kunna ta till sig ny fakta.

En annan Skoftebybo

ANNONS